Mężczyzna czyta tablet

Blog firmowy jako forma komunikacji marketingowej

Spis treści:
1. Prowadzenie bloga firmowego – od czego zacząć?
2. Przykłady blogów firmowych.
3. Blog firmowy – prowadzić samemu czy zlecić?
4. Ile kosztuje artykuł na bloga?
5. Jak prowadzić blog firmowy – o czym pisać?
6. Jak często publikować na blogu firmowym?
7. Zalety prowadzenia bloga firmowego.

Jesteśmy na początku roku 2021. Reklamy atakują nas z każdej strony. Każdy chce nam wcisnąć swoje produkty lub usługi. Czy Ty też masz tego dość? Czy Ty też chciałbyś znaleźć w internecie konkretne odpowiedzi na dręczące Cię pytania?

Zakładam że skoro czytasz ten artykuł to jesteś właścicielem niewielkiej firmy lub planujesz otwarcie swojego własnego biznesu. Masz więc świadomość tego, że reklama jest konieczna aby pozyskać nowych klientów. Z drugiej strony nawet Ciebie wszechobecne reklamy irytują. Jak więc pogodzić jedno z drugim? Możliwość pozyskiwania nowych klientów bez nachalnych reklam? Odpowiedź jest prosta: blog firmowy.

Idąc za Wikipedią blog jest rodzajem strony internetowej, zawierającej oddzielne wpisy. Zazwyczaj wpisy te są uporządkowane chronologicznie. Blog firmowy będzie więc dokładnie tym samym czym jest zwykły blog z jedną tylko różnicą – nie jest to oddzielna strona internetowa, a część Twojej firmowej strony.

Prowadzenie bloga firmowego – od czego zacząć?

Prowadzenie blogów firmowych to temat, który u mnie przewija się od momentu, gdy założyłem firmę. Słyszałem o tym na różnych szkoleniach z marketingu i sprzedaży, czytałem w książkach. Od momentu startu mojej firmy minęło już wiele lat, wiele się zmieniło, ale blogi firmowe i korzyści płynące z ich prowadzenia są nadal aktualne.

Na tym blogu (tak tak, to też jest blog chociaż ciężko stwierdzić czy to typowy blog firmowy) chcę pisać o swoich własnych doświadczeniach, różnych sytuacjach które przerobiłem na własnej skórze. Jako idealny przykład na potrzeby tego artykułu weźmiemy więc blog firmowy Movuto. Znajduje się tam ponad 370 wpisów, z czego ponad 310 jest typowo blogowych. Wydaje się dużo? Owszem jest tego sporo, ale blog firmowy od czegoś trzeba zacząć. Zwróć uwagę, że pierwsze wpisy pochodzą z 2011 roku, a pierwsze wpisy blogowe to rok 2015. Minęło już więc sporo lat i to dlatego wpisów na tym blogu firmowym jest tak dużo.

Pierwszym krokiem jaki musisz zrobić jest analiza potrzeb Twoich klientów. Zastanów się jakie mają pytania, wątpliwości, w czym możesz im pomóc. Czasem są to konkretne problemy, a czasem po prostu ogólna wiedza. Podstawowym celem każdego bloga firmowego jest przyciągnięcie jak największej liczby czytelników na stronę internetową a środkiem do tego pisanie o tym, czego potrzebują i oczekują Twoi klienci.

Poniżej przykłady blogów firmowych, zobacz jak robią to inni:

https://www.movuto.pl/aktualnosci – blog mojej firmy szkoleniowej. Założenie jest takie, żeby dać naszym kursantom bezpłatną porcję wiedzy. Opisujemy więc tam różne dysfunkcje narządu ruchu, ale również dajemy luźniejsze teksty w stylu „Z życia fizjoterapeuty”. Dzięki ogromnej ilości tekstu jaki zgromadziliśmy, na wiele słów kluczowych mamy wysokie pozycje w Google. Każdy wpis dodatkowo promujemy w naszych mediach społecznościowych. Dzięki temu z jednej strony dajemy dużą wartość osobom, które już nas obserwują, a z drugiej trafiają do nas nowi internauci dzięki wyszukiwarce. Tutaj muszę jednak przyznać, że trochę zaniedbaliśmy temat SEO (czyli pisania w taki sposób, aby być jak najwyżej w wynikach wyszukiwania organicznego). Tym nie mniej konkurencja w tekstach blogowych tego typu jest na szczęście tak niewielka, że kolokwialnie nasze artykuły „robią robotę”.

https://www.x-kom.pl/poradniki/ blog dużego sklepu z elektroniką. Na swoim firmowym blogu zamieszczają bardzo dużo tekstów w stylu poradnikowym. Wszystkie artykuły cechują się zarówno dużą wartością merytoryczną, ale widać też że są pisane typowo pod SEO. Zakładam, że gdybym miał jakieś pytanie z zakresu sprzętu RTV, elektroniki, komputerów, routerów itp. to po wpisaniu tego pytania w google blog x-kom byłby wysoko w wynikach.

https://blog.cyfrowe.pl przykład specjalistycznego bloga firmowego dotyczącego fotografii. Różnica pomiędzy tym blogiem a blogiem mojej firmy czy x-kom jest taka, że Cyfrowe.pl postawiło swój na oddzielnej subdomenie. Oczywiście na tym blogu znajduje się link do sklepu. Myślę, że to bardzo dobre rozwiązanie w ich przypadku. Ilość tekstów jest tak duża, że ten blog firmowy można już określać mianem serwisu o fotografii. Cel natomiast pozostaje niezmienny – przyciągnięcie nowych klientów dzięki SEO oraz dawanie dużej wartości osobom, które już znają te markę.

Pamiętaj – „Content is king” – dawaj swoim czytelnikom/klientom jak największą wartość na swoim blogu. O czym pisać na firmowym blogu rozwinę jeszcze w dalszej części tekstu.

Blog firmowy – prowadzić samemu czy zlecić?

Jedna i druga opcja będą dobre. Na firmowym blogu Movuto wszystkie teksty (poza jednym mojego autorstwa) były zlecane do napisania. Piszę o tym w czasie przeszłym, gdyż na chwilę obecną nie piszemy nowych artykułów. Posiadamy dość spore zapasy i publikujemy rzadziej – baza jest już na tyle ogromna, że po prostu uznałem iż nie ma już potrzeby tak częstej publikacji wpisów blogowych. Powracając do tematu – teksty zlecaliśmy do pisania fizjoterapeutom i mieli oni dość dużą dowolność w doborze tematów. W sumie to mieli pełną dowolność – my nie narzucaliśmy im o czym mają pisać. Gdybym działał w bardziej konkurencyjnej branży, zapewne narzucałbym tematy z góry. Jedynym wymogiem jaki stawialiśmy było to, że pierwsze 2-3 teksty piszą próbnie, za darmo. Chcieliśmy w ten sposób sprawdzić potencjał. Naturalnie jeżeli dany tekst próbny był dobry i szedł do publikacji autor otrzymywał od nas wynagrodzenie. Zastrzegliśmy sobie ponadto możliwość odrzucenia jakiegoś wpisu blogowego, gdyby nie spełniał on naszych oczekiwań.

Blog który w tej chwili czytasz jest pisany przeze mnie, ale też nie w całości. Kilka artykułów napisałem z pomocą copywritera. Nie jest to wielka tajemnica, ani nigdy tego nie ukrywałem. Wpisy te poznasz po podpisie. Jako autor jest podany Piotr Weppe pod redakcją Katarzyny Grzech. Współpraca przy pisaniu takich wpisów wyglądała w ten sposób że ja pisałem, nazwijmy to „skrypt artykułu”, a Kasia przerabiała to na pełnowartościowy wpis blogowy.

Czy będziesz pisał sam blog firmowy sam, czy będziesz to zlecał na zewnątrz lub swoim pracownikom, nie ma to większego znaczenia. Znaczenie ma wartość jaką przekazujesz w swoich artykułach. Jeżeli jesteś specjalistą w danej dziedzinie, a pisanie sprawia Ci przyjemność pisz teksty samemu. Jeżeli nie czujesz się na siłach zlecaj to zadanie komuś. Obie drogi są dobre. Najważniejsze jest to, żeby blog firmowy był i dawał wartość.

Ile kosztuje artykuł na bloga?

Na Movuto umieszczamy specjalistyczne wpisy blogowe, gdzie wymagana jest fachowa wiedza. Z drugiej strony pisały je dla nas młode osoby, będące na początku swojej kariery fizjoterapeuty. Wpisy te mają charakter nieco akademicki, choć kilka case study też się zdarzyło. Nie są to natomiast artykuły pisane przez profesjonalnych copywriterów. Autorami są fizjoterapeuci posiadający tzw „lekkie pióro” – taki zresztą wymóg zawsze umieszczaliśmy w ogłoszeniach, gdy poszukiwaliśmy osób do współpracy. Koszt napisania jednego artykułu wynosił od 60-100 zł. Była to płaska stawka, niezależnie od ilości znaków ze spacją jakie zawierał tekst. Wpisy na naszym blogu firmowym mają od 2,5 do 4-5 tys. znaków ze spacją. Można więc wyliczyć że koszt jednego artykułu na blogu wynosił 12 do 40 zł za tysiąc ZZS. Wtedy jeszcze tego nie wiedziałem, ale standardem w rozliczeniach jest właśnie ilość znaków jakie znajdują się w artykule. Rozliczaliśmy się na podstawie umowy o dzieło lub faktury, gdy ktoś miał założoną działalność gospodarczą.

Koszt współpracy z profesjonalnym twórcą treści na bloga to według mojego rozeznania od 20-40 zł za 1000 ZZS.Należy jednak zaznaczyć, że teksty które powstały we współpracy z Kasią nie wymagały od niej żadnej wiedzy specjalistycznej, ani dodatkowej pracy takiej jak np. poszukiwanie informacji. Nie jestem w stanie z własnego doświadczenia napisać ile kosztuje napisanie specjalistycznego artykułu na blog firmowy. Przeglądając strony różnych copywriterów w cennikach przewijały się stawki od 50 zł w górę. To jest ogólna zasada – nigdzie nie znajdziesz sztywnego cennika jeśli chodzi o usługi copywriterów. Jeżeli już taki cennik pojawi się na stronie zawsze jest napisane, że są to „stawki od…”. Tak więc musisz się bezpośrednio skontaktować z wybraną osobą, aby była ona w stanie wycenić pracę jaką ma dla Ciebie wykonać.

Jak prowadzić blog firmowy – o czym pisać?

Wspomniałem już o tym chwilę wcześniej, teraz rozwinę temat. Musisz pisać teksty blogowe, które przynoszą wartość Twoim klientom. Jeżeli nie wiesz czego oni oczekują, musisz odrobić pracę domową i wrócić do początku swojego biznesu z pytaniem: kim jest mój klient? Aby jeszcze dokładniej poznać potrzeby Twoich odbiorców korzystaj z narzędzia Google Trends. Dzięki temu poznasz czego ludzie szukają w internecie w danym czasie. Nie zapominaj też o SEO. Ja nie jestem wielkim specjalistą w tym temacie, nie zamierzam więc się mądrzyć. Podstawą w seo są słowa kluczowe. Najlepiej żeby tytuł zawierał frazę która jest poszukiwana w internecie. Tekst również powinien być wysycony słowami/frazami kluczowymi. Spójrz na ten tekst który traktuje o tym jak prowadzić bloga firmowego. Słowo blog firmowy a także jego pochodne występuje tu wielokrotnie. Żeby dobrać odpowiednie słowa kluczowe do wpisów na firmowy blog przydatne będzie narzędzie Google – Planer słów kluczowych.

Poza dawaniem wartości blog firmowy jest świetnym miejscem, aby pokazać zaplecze Twojej firmy. Co jakiś czas pisz lub zlecaj napisanie artykułów na temat tego co na co dzień robicie. Pokaż zdjęcie swojego biura, uśmiechniętych pracowników oraz zadowolonego szefa. Pozwoli to zbudować bliższą relację z Twoimi klientami i zdecydowanie ociepli wizerunek firmy. Z moich obserwacji wynika, że takie wpisy naprawdę cieszą się dużą popularnością i potocznie mówiąc robią robotę.

Poradniki, case study, krok po kroku – to jest esencja każdego bloga firmowego. Tego typu tekstów powinno być na Twojej stronie najwięcej, bo to są najbardziej poszukiwane informacje w internecie.

Kolejnym pomysłem są na wpisy blogowe są rankingi i trendy. Są to też treści dość często wyszukiwane w Google. Przykładowo : „Najlepsze słuchawki do biegania 2021”, „Ranking telefonów”, „Ranking kredytów hipotecznych”. W tym nurcie będą również porównania: „Iphone 10 vs Samsung s 10”, „Telefon na kartę czy abonament?”. W takich wpisach możesz umieścić linki do swoich produktów lub usług.

Wywiady z ekspertami z danej dziedziny nie tylko przyjemnie się czyta, ale też budują pozytywny wizerunek Twojej firmy w oczach odbiorców. Jeżeli znana osoba udziela wywiadu Tobie, to znaczy, że jesteś godny zaufania. Oczywiście wywiady mogą być też kopalnią słów kluczowych dla Google.

Konkursy – blog firmowy jest idealnym do tego miejscem. Zaangażuj swoją społeczność, zachęć swoich klientów do czytania bloga. Możesz np. napisać wartościowy artykuł a jako zadanie konkursowe poprosić o wyrażenie swojej opinii na ten temat, podzielenie się własnymi doświadczeniami. Konkurs wygra osoba, która Twoim subiektywnym zdaniem napisze najciekawszy komentarz. Poza zaangażowaniem społeczności zyskujesz ogromną ilość tekstu na swojej stronie w postaci komentarzy, a Google to lubi.

Jak często publikować na blogu firmowym?

To jest pytanie na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. W mojej opinii im częściej tym lepiej. Można znaleźć w sieci wiele opinii iż ważna jest regularność, że należy publikować wpisy w ten sam dzień tygodnia o tej samej godzinie. Ja się tutaj wyłamię i pójdę pod prąd: w mojej opinii regularność nie ma aż tak wielkiego znaczenia. Oczywiście fajnie jeżeli przyzwyczaisz swoich czytelników do tego, że co tydzień w poniedziałek będzie nowy artykuł. Czasem jednak ciężko jest tą regularność utrzymać, możesz sobie narzucić zbyt duże tempo, co w konsekwencji doprowadzi do zniechęcenia, gdyż nie będziesz w stanie go utrzymać. Tak więc pisz tak często jak możesz, ale nie kosztem jakości. Blog to jest inwestycja długoterminowa. Spójrz na przykład bloga firmowego mojej firmy – ponad 300 wpisów w kilka lat. Tak naprawdę to ta duża ilość artykułów, mnogość fraz i słów kluczowych jest istotna, a nie to czy one były regularnie publikowane raz w tygodniu. Wpisy blogowe powinny zatem pojawiać się tak często jak to tylko możliwe, powinny być dobre jakościowo, ale nie muszą być publikowane wielce regularnie. Jeżeli chodzi o liczby uważam, że dwa artykuły na miesiąc to jest absolutne minimum. Działając w tym trybie w ciągu roku dojdziesz do poziomu 24 artykułów i jest to już całkiem fajna liczba.

Prowadzenie bloga firmowego – czy warto?

Zdecydowanie warto. Blogi firmowe to same zalety i tylko jedna wada: wymaga poświęcenia czasu lub pieniędzy, jeżeli zlecasz pisanie artykułów na zewnątrz. Mogę jednak napisać, że mam przekonanie graniczące z pewnością, że taka inwestycja się zwróci.

Zalety prowadzenia bloga firmowego:

  1. Źródło ruchu na Twojej stronie internetowej. Według mnie to największa zaleta, ale wymaga czasu. Jest to taki trochę efekt kuli śnieżnej. Na początku masz jeden artykuł, potem 5, 10, 100. Wraz ze wzrostem ilości wpisów, zwiększa się ilość użytkowników, którzy trafiają na Twoją stronę z organicznych wyników wyszukiwania Google.

  2. Blog firmowy jako forma komunikacji marketingowej – dziel się każdym wpisem na swoich Social Media i odpowiadaj na wszystkie komentarze. Idealnie by było gdyby komentarze pojawiały się bezpośrednio pod wpisem, a nie na FB czy Linkedinie. Ma to bardzo korzystny wpływ na Twoją pozycję w wynikach wyszukiwania, gdyż na stronie jest coraz więcej tekstu, słów kluczowych a Google to widzi. Dzieje się tak niestety rzadko. Użytkownicy są aktywni głównie na stronach serwisów społecznościowych, ale to też ma swoje zalety. Każdy komentarz pod postem na FB zwiększa zasięg tego posta.

  3. Poprawia wizerunek Twojej firmy oraz ociepla relacje z klientami. Pokazujesz, że firma to ludzie, nie chowasz się za formularzem kontaktowym na swojej stronie. Zapewniam Cię, że jak zaczniesz się pokazywać, opisywać jak działacie zacznie się dziać magia.

  4. Kreowanie wizerunku eksperta w danej dziedzinie – którym niewątpliwie jesteś Ty i Twój zespół. Po prostu pozwół światu dowiedzieć się o tym.

  5. Wzrost sprzedaży jest podstawowym celem każdej firmy. Blog firmowy jest kolejnym elementem, który wpływa na przychody w Twojej firmie. Coraz większa liczba użytkowników na stronie, coraz lepszy wizerunek – to wszystko ostatecznie przekłada się na wzrost sprzedaży.