Spis treści:
Wstęp: Ceneo – czy się opłaca?
Piotr Weppe. Dzień dobry, kłaniam się nisko, Witam Cię serdecznie na swoim Youtube
Każdy sklep internetowy, nieważne co sprzedaje, jaki jest super, jakie ma oferty, jaką ma obsługę klienta, jakieś wodotryski, fajerwerki na swojej stronie internetowej, najnowsze technologie NASA wdrożone – nie będzie funkcjonował bez jednej, podstawowej, istotnej rzeczy. Mianowicie nie będzie dobrze funkcjonował bez klientów. Źródła pozyskiwania klientów są różne:
- Możemy optymalizować strony pod SEO,
- możemy stosować reklamy Google Ads,
- możemy stosować reklamy Facebook Ads,
- możemy się reklamować w radiu,
- możemy się reklamować w telewizji,
- możemy rozdawać ulotki,
- możemy reklamować tak jak ja, np. swój sklep internetowy reklamuje na kursach dla fizjoterapeutów, które organizujemy.
Ważne, żeby robić to wszystko, co przyprowadza Tobie wartościowy ruch na stronę internetową. Jednym z takich źródeł wartościowego ruchu na stronie internetowej, na stronie Twojego sklepu internetowego, są porównywarki cen.
O tym temacie jeszcze na tym kanale nie rozmawiałem i dzisiaj przedstawię jak to wygląda na przykładzie współpracy z Ceneo.
Należy zaznaczyć, że jest to odcinek sponsorowany przez Ceneo, natomiast opinia moja będzie jak najbardziej obiektywna. Nie ogranicza mnie tutaj nic, bo ja z youtuba nie żyję. Żyje właśnie między innymi ze sklepu internetowego.
Zapraszam do oglądania.
Moja idea współpracy z Ceneo
Dzisiejszy odcinek nie jest absolutnie poradnikowy. Nie znajdziesz tutaj instrukcji jak się zintegrować z Ceneo. Znajdziesz tutaj bardziej moją ideę współpracy z Ceneo. Taką ideę żeby ona przebiegała w sposób taki, żeby była korzystna dla mnie, Czyli żeby mówiąc wprost, na
koniec dnia wszystko na koncie bankowym się zgadzało.
Wielu sprzedawców mam wrażenie, że myśli, że gra w porównywarki cen, tak to określmy grą, polega na tym, żeby być jak najtańszym i jak najwyżej na listingu produktów. Nie na tym to polega i między innymi właśnie o tym, będę w dzisiejszym odcinku opowiadał.
Jakie są możliwości współpracy z Ceneo?
Ale wracamy już do samego Ceneo. Tam masz trzy możliwości współpracy:
- Pierwszy model współpracy to jest CPC, czyli Cost per click. Ceneo przekierowuje ruch na Twoją stronę internetową. Płacisz wtedy za każde kliknięcie.
- Drugi model współpracy to jest tzw. „Kup Teraz”. Klient wchodzi na stronę internetową Ceneo, widzi jakiś produkt i cała transakcja odbywa się za pośrednictwem Ceneo. On tak naprawdę prawdopodobnie nie zdaje sprawy nawet z tego, że kupuje u Ciebie w sklepie internetowym. Na stronie Ceneo podaje dane do faktury, dane do wysyłki, może nawet płatności dokonać, bo tam można sobie płatności PayU wpiąć. Ceneo tobie przekazuje informację, że takie zamówienie się pojawiło, Ty je realizujesz. Przy tym modelu współpracy przy „Kup Teraz” płacisz prowizję za każdą transakcję.
- Trzeci model współpracy to jest miks tych dwóch. Możesz zarówno przekierowywać ruch na swoją stronę internetową, na swój sklep internetowy, jak i skorzystać z opcji „Kup Teraz”.
Integracja z Ceneo
Teraz krótka informacja odnośnie integracji z Ceneo. To co teraz powiem nie jest spowodowane tym, że oni mi za to płacą. Otóż integracja z Ceneo jest bardzo łatwa. Bardzo szybko przebiega. Polega ona na tym, że generuje się taki plik xml, który potem się wysyła do Ceneo.
Oni sobie zaciągają Twoje oferty. Z tego co się orientuje, to wszystkie platformy typu SaaS oferują integrację z Ceneo. Jeżeli by się pojawił jakikolwiek problem, to Ceneo ma obsługę klienta postawioną na bardzo wysokim poziomie. Podkreślam jeszcze raz, tak po prostu jest. Nie dlatego, że oni mi płacą.
Miałem tam problem z opcją „Kup Teraz” i komunikacja odbywa się za pomocą maili w godzinach roboczych. To było tak, że ja wysyłałem pytanie. Po kilku, kilkunastu minutach była rzeczowa odpowiedź na to pytanie. Więc integracja z Ceneo jest prosta, przebiega sprawnie.
Tutaj należy zwrócić uwagę na jedną rzecz. Podpowiem Tobie na co. Mianowicie na to, że cała integracja, ona przebiega w sposób zautomatyzowany. Może się zdarzyć tak, że Twój produkt zostanie przypisany do złej oferty. Warto sobie to sprawdzić, czy Twoje produkty są przypisane do prawidłowych ofert? Jeżeli nie są, możesz sobie je w panelu jednym kliknięciem dosłownie przekierować na właściwą ofertę. Tyle tytułem integracji.
Zaufane Opinie Ceneo
Poza tym, że Ceneo generuje Tobie ruch, pozwala też na zbieranie bardzo wiarygodnych opinii o sklepie internetowym. To jest taka wartość dodana. Czemu te opinie są wiarygodne? Powiedziałbym nawet bardzo wiarygodne. One są wiarygodne dlatego, że Ceneo nie zbiera opinii z całego świata o Twoim sklepie internetowym, tylko zbiera opinie od klientów, którzy rzeczywiście coś w Twoim sklepie internetowym kupili. Tak, to wszystko jest tam zintegrowane. Jeżeli klient wyrazi na to zgodę, to dostaje maila z prośbą od Ceneo o wystawienie opinii o twoim sklepie internetowym.
Tutaj nad tymi opiniami się trochę musimy zatrzymać, bo jak to wiemy opinie negatywne dużo chętniej osoby wyrażają niż opinie pozytywne. Tak po prostu jest, tak ten świat jest skonstruowany, tutaj na tym się nie będę rozwodził. Jeżeli dostaniemy negatywa, to Ceneo daje możliwość mediacji z klientem. Przykładowo. Klient złożył zamówienie w piątek o godzinie 23. Ty je wysłałeś w poniedziałek, doszło do niego we wtorek i tak de facto to jest po czterech dniach i klient już jest niezadowolony. Czasem się to zdarza. Nie ukrywam, że takie opinie czasem się zdarzają, że sklep działa bardzo wolno. Wtedy klientowi piszesz: Szanowny kliencie, owszem, wysyłamy szybko, ale zauważ, że te 4 dni to po drodze jeszcze był weekend albo jakieś święto. Też się często w święta tego typu historie zdarzają. Dla klienta to jest 4 dni, ale to jest de facto 1 dzień roboczy. Wtedy w takiej wewnętrznej wiadomości do klienta, możesz mu to wyjaśnić. On się z Twoją argumentacją może zgodzić i wtedy opinia jest usuwana. Albo możesz się nie zgodzić i wtedy taka opinia sobie dalej wisi w internecie. Teraz cała sztuka polega na tym, bo wiadomo, że te opinie szczególnie negatywne są czytane przez innych klientów jest taka, że jeżeli ta opinia wisi w internecie, to zostawić pod spodem komentarz wyjaśniający temu klientowi, ale też mając świadomość tego, że to inne osoby czytają co tak naprawdę tam zaszło. Jeżeli wyjaśnisz to w sposób merytoryczny, rzetelny, to taka opinia negatywna może wręcz pozytywnie zadziałać na Twój sklep internetowy.
Jest też taki dodatkowy program nazywa się „Program ochrony marki”. On jest dodatkowo płatny. Ja z niego nie korzystam mówiąc wprost, bo przy mojej skali obrotu nie jest to dla mnie opłacalne. Ja prowadzę niewielki sklep internetowy. My tam wysyłamy 400 – 500 zamówień miesięcznie. Przy tej skali to jest dla mnie nieopłacalne. Ale taki program ochrony marki istnieje i on daje dodatkowe możliwości mediacji z klientem. Też tu wrzucę screen taki np. jak się toczył te mediacje to opinia negatywna jest w sklepie wyszarzana. Nie będę się o tym rozwijał, bo ja z tego nie korzystam.
Zarabianie na Ceneo
Przechodzimy do najważniejszej części odcinka Teraz, czyli do zarabiania. Jak to w ogóle sprawdzić czy współpraca z Ceneo będzie dla Ciebie opłacalna? Kilka takich truizmów powiem i wybacz, ale po prostu muszę to powiedzieć. Potem przejdę do różnych takich, nazwijmy to niestandardowych modeli sprzedaży. Ja mam wrażenie, zresztą kilkukrotnie nawet o tym mówiłem tutaj na YouTubie, że wielu sprzedawców po prostu nie używa kalkulatora. Im zależy tylko i wyłącznie na tym, żeby sprzedać swój towar z jakąś minimalną marżą. Nie mają w głowie tego, że z tej marży oni muszą płacić marketing, muszą płacić lokal, muszą płacić jakiś tam magazyn, muszą opłacić pracowników. To wszystko kosztuje. Im zależy tylko na tym, żeby zrobić jak największą sprzedaż z jak najbardziej minimalną marżą. Nie na tym to wszystko polega.
Kolejny truizm i nie obraź się za mnie na to jest taki, że takie proste sprawdzenie czy współpraca z Ceneo jest opłacalna czy nie, jest takie, że jeżeli masz ten model „Kup Teraz”, to po prostu bierze sobie prowizję Ceneo. Jeżeli ona jest wyższa niż Twoja marża, to nie zarabiasz, a jeżeli jest niższa to zarabiasz.
W modelu CPC musisz sobie wziąć jakiś okres referencyjny, przykładowo jeden miesiąc i sprawdzić: ile ja pieniędzy zapłaciłem do Ceneo za ruch, który oni mi na stronę przyprowadzili. Aha, zapłaciłem tyle i tyle, a wygenerowało mi to tyle i tyle zamówień. Znowu jeżeli marża wygenerowana na tych zamówieniach jest wyższa niż ten koszt pozyskania ruchu z Ceneo, to zarabiasz, a jeżeli jest niższa no to nie zarabiasz.
Natomiast wykorzystywanie porównywarek cen, współpraca z porównywarki cen to nie jest tylko i wyłącznie jak najniższa oferta. Ja często podaję taki przykład cross selling, który ja mam u siebie w sklepie internetowym wdrożony. Mamy piłki rehabilitacyjne, duże, dmuchane i pompki do tych piłek. Piłki mam bardzo często w mega atrakcyjnej cenie. Klient wchodzi do sklepu i mówi jak już mam tą piłkę to kupię sobie pompkę. Na pompce ja mam naprawdę bardzo dobre marże. Więc to często jest tak, że to po co klient wchodzi do sklepu internetowego, to nie jest to z czym on wychodzi. To musisz wykorzystywać aktywnie w swojej sprzedaży.
Druga sprawa jest taka, nie wiem jak Ty masz u siebie w sklepie internetowym, ale ja mam część takich dostawców, gdzie właśnie muszę wygenerować odpowiedni obrót, żeby wejść na wyższy próg rabatowy. Tutaj Ceneo się mega sprawdza. Tutaj to będzie ta gra ceną.
Czyli wchodzisz z niską ceną tylko i wyłącznie po to, żeby zrobić odpowiedni obrót. Potem już jak zrobisz ten obrót, hurtownia da Ci dodatkowy rabat. No to wtedy zaczynasz zarabiać.
Przez Ceneo możesz sprzedawać różne takie „leżaki”. Każdy ma w sklepie internetowym leżaki (nie takie plażowe), tylko mówię leżaki na towary, które kiedyś tam kupiłeś, bo miała być super oferta, miało się super sprzedawać, a tak de facto zostałeś z nimi na magazynie. Tutaj też możesz dać
fajną cenę na to i to po prostu wypchnąć z magazynu.
Ceneo a inne źródła ruchu w sklepie internetowym
Czym się różni Ceneo od jakiegoś innego źródła ruchu? Ceneo ci przyprowadza klienta, który jest już bardzo dobrze sprofilowany. Ono Ci przyprowadza klienta, który chce kupić telewizor, jakiś tam telewizor. On jest na Twojej stronie nie z przypadku. On jest dlatego, że ty masz ten telewizor, który jego interesuje. To też warto w jakiś sposób wykorzystać. Obsługą potem tego klienta, że my Ci ten telewizor wniesiemy, że ci go zamontujemy, podłączymy wszystkie kabelki. Zobaczcie te duże marki. One tak wszystkie działają.
Teraz są reklamy w radiu, że przynieśli, zmontowali.
Mieli też świadomość tego, że to, że Ceneo przekieruje Ci klienta na Twoją stronę internetową, to jeżeli Ty masz marketing wdrożony u siebie na odpowiednim poziomie. Masz zrobione wszystko tak jak to powinno być, to Ty tego klienta gdzieś tam potem po internecie będzie ścigał remarketingiem, gdzieś mu się tam będziesz wyświetlał. Taki klient, jest duża szansa, że on wcześniej czy później u Ciebie coś kupi. Może on nie kupi tego bezpośrednio z tego kliku z Ceneo, ale kupi po jakimś czasie.
Podsumowanie: Ceneo czy jest opłacalne?
Co ja bym zrobił? Ja bym przeanalizował. Nie wiem ile masz produktów u siebie w sklepie internetowym. Ja mam na szczęście nie aż tak dużą. Na szczęście albo nieszczęście. U mnie to jest około tysiąca produktów, więc ja mogę sobie przeanalizować każdy produkt z osobna jak on się sprzedaje, jak się nie sprzedaje. Poza tym, że korzystam z porównywarek cen, to korzystam również z Google Ads itd. Można sobie sprawdzić na każdym konkretnym produkcie w moim sklepie internetowym czy Ceneo przyprowadza mi tańszy ruch na ten produkt, czy ja sobie przeprowadzam tańszy ruch i możesz sobie odpowiednio tutaj modyfikować ofertę. Możesz sobie coś wstawić do Ceneo, a może sobie coś nie wstawić do Ceneo a możesz jakiś produkt u siebie wycofać zupełnie np. z Google Ads, bo się okaże, że Ceneo dużo bardziej efektywnie Tobie przysyła klientów.
Także ja uważam, że po prostu trzeba być w Ceneo, ale trzeba być tam mądrze, trzeba to wszystko analizować, myśleć, kalkulować. Widzimy się część.
Piotr Weppe
Bezpośredni link do filmu: Własny sklep internetowy – jak pozyskać klienta? Ceneo.pl czy warto?