content marketing

Content marketing, czyli marketing treści – co to jest?

Spis treści:

  1. Wstęp – o content marketingu
  2. Marketing treści – co to jest?
  3. Dlaczego content marketing jest ważny?
  4. Różne platformy social media gromadzą różnych odbiorców
  5. Marketing treści musisz dostosować do platformy
  6. Reprodukcja treści w content marketing

Wstęp – o content marketingu

Piotr Weppe, dzień dobry. Kłaniam się nisko. Witam Cię serdecznie na swoim YouTubie. O content marketingu dzisiaj będzie. Czyli o czymś takim, co w mojej opinii każda nowa firma, która wchodzi dopiero na rynek powinna się zająć. Te firmy, które istnieją już na rynku X lat, im też by nie zaszkodziło trochę content marketingu.

Zapraszam do oglądania.

Marketing treści – co to jest?

Czym jest Content Marketing (wymiennie można stosować nazwę marketing treści)? Content Marketing to jest takie coś, co my jako firma, osoba, jako marka osobista dajemy odbiorcom, widzom i słuchaczom za darmo. Dajemy im jakąś wartość i nie chcemy za to żadnych pieniędzy. Przykład tutaj: Jak ja do Ciebie mówię na YouTubie to jest content marketing. Ja daje Ci dużą wartość. Opowiadam o:

  • sklepach internetowych,
  • o firmie,
  • o marketingu,
  • zatrudnianiu ludzi.

Dużo rzeczy Ci opowiadam i nic za to nie chcę.

To jest właśnie content marketing.

Dlaczego content marketing jest ważny?

Odpowiedź będzie banalna, ale content marketing jest ważny, bo po prostu takie są czasy i tak się robi teraz marketing internetowy. Wszyscy dookoła to robią. No może nie wszyscy, ale do tego zaraz dojdę. Jeżeli Ty wchodzisz na rynek to też musisz tak robić.

Dlaczego nie wszyscy robią content marketing? Otóż ja zawsze tak lubię sobie trochę wrócić do historii. Jak ja zaczynałem firmę, stawiałem swoją pierwszą stronę internetową to było bardzo dużo firm na rynku, które w ogóle nie miały strony internetowej. O Facebooku to już nawet nie wspomnę. Instagrama to jeszcze na świecie wtedy nie było.

Ja się zastanawiałem: Mamy takie czasy, a ich w ogóle nie ma w internecie. Jak oni działają? To były firmy, pewnie większość z nich funkcjonuje do dnia dzisiejszego, zakładane w latach 90-tych. Zakładane na początku lat 2000. Tak były zakorzenione w rynku, że działały bez tego. Nie było im to potrzebne. Natomiast nie wyobrażam sobie, żeby na tamten czas jakaś firma wchodziła na rynek i nie miała strony internetowej. Jakaś nowa firma, nowy byt na rynku.

Tak samo teraz jest content marketingiem. Jeżeli nowa firma pojawia się na rynku nie wyobrażam sobie, żeby ona mogła wejść na ten rynek bez tworzenia content marketingu. Jakieś tam szanse pewnie są, ale to bardzo mocno ułatwia.

Trzymając się mojego przykładu:
Jest Movuto, są Rehazakupy. One istnieją już ponad 10 lat na rynku. Ja nie muszę tam tworzyć takiego content marketingu, jak w przypadku teraz tutaj swojej marki osobistej, bo po prostu my tam mamy stałych klientów. Jesteśmy w świadomości klientów.
To nie znaczy jednak, że tam by taki content marketing zaszkodził. Nie, on by tam pomógł. Więc pewnie niedługo w Movuto i Rehazakupy jakoś mocniej uderzymy w te social media. Dlatego właśnie Content Marketing jest ważny.

Różne platformy social media gromadzą różnych odbiorców

Jeżeli tworzysz jakąś wartość dla swojego klienta to warto, żebyś ją dystrybuował różnymi mediami:

  • Facebook,
  • LinkedIn,
  • Instagram,
  • TikTok,
  • Blog,
  • YouTube,
  • Podcast – jedziesz sobie autem i zamiast radia to Piotra Weppe słuchasz.

Wydawać by się mogło, że na tych wszystkich platformach będą te same osoby, że to w ogóle nie ma sensu. Wystarczy być tylko na YouTubie albo wystarczy być tylko na Facebooku. Ja się ostatnio przekonałem, że tak do końca nie jest. Zrobiłem u siebie na Instagramie ankietę w story. Tam zapytałem: Czy masz konto na TikTok’u? Odpowiedź była zadziwiająca. Bo w gronie osób, które mnie obserwują na Instagramie TikTok’a nie mało 95% osób.

Założyłem konto na TikTok’u i tam moje treści bardzo dobrze się rozchodzą. Przypuszczam, że dużo osób z TikTok’a ma konto na Instagramie, ale Ci z Instagrama nie mają konta na TikTok’u. Czyli tam jest zupełnie inna grupa odbiorców. Do tych gdzie dotarłem Instagramem, ja bym TikTok’iem nie dotarł, bo ich tam nie ma.

Zadałem na swoim kanale na YouTubie pytanie: Jakie medium społecznościowe jest dla Ciebie najfajniejsze? Większość odpowiedzi to było Facebook. Więc to tylko pokazuje, że swoich odbiorców ja mogę znaleźć zarówno na YouTubie, zarówno na TikTok’u, zarówno na Instagramie oraz na Facebooku.
Część tych osób się pokrywa. Mają konta na kilku aplikacjach społecznościowych. Większość to są zupełnie inne osoby.

Do tego jeszcze blog dochodzi, bo dużo osób szuka jakichś haseł w Google i znajduje mnie przez bloga. Warto być po prostu wszędzie.

Marketing treści musisz dostosować do platformy

Każda platforma to inny format:

  • Na YouTubie z reguły są dłuższe filmy.
  • Na Instagramie można pokazywać backstage z tego wszystkiego.
  • Facebook do zaangażowania społeczności, do wywołania dyskusji, Rozsyłania Twoich utworów za pomocą tej platformy.
  • Blog to jest czysto tekst pisany.
  • TikTok to takie bardzo krótkie formaty. Ciach, ciach, ciach, ciach, ciach.

Reprodukcja treści w content marketing

W tym momencie chciałem Ci pokazać jak ja to robię, żeby jedną treścią docierać do tych różnych grup odbiorców. Zrobić robotę tylko raz.
A więc u mnie takim głównym medium, gdzie przekazuje swoje treści jest YouTube.

  1. Tworzę film na YouTube i to mi zajmuje najwięcej czasu.
  2. Jak już mam nagranego YouTube’a to przecież ja mówię. Ścieżkę dźwiękową puszczam jako podcast.
  3. Do każdego filmu na YouTube robimy napisy. To czemu by tych napisów nie wykorzystać jako tekst na bloga? Jako transkrypcję? Biorę te napisy, troszkę je tam przerabiam, dodaje słowa kluczowe i wrzucam do siebie na bloga. Jest artykuł na blogu. Jest tam też podlinkowany film do YouTube. Wyszukiwarka Google działa.
  4. Mamy film na YouTube nagrany. Mam teraz takich nowych chłopaków, którzy biorą krótki wątek z tego filmu. Montują to, wrzucają na TikTok’a. Dodają hashtagi, itd.
  5. Ten sam film wrzucam następnie jako rolka na Instagrama. Rolkami jesteś w stanie dotrzeć do zupełnie nowych ludzi.

Jedna treść, jeden film na YouTube. Raz to nagrywam. A zobaczcie, jestem na podcaście, blogu, na TikTok’u, na Instagramie, YouTubie.

Widzimy się za kilka dni. Cześć.

Źródło zdjęcia: Pixabay.com

Bezpośredni link do filmu: Content marketing – jak u mnie wygląda reprodukcja treści?