• Post author:

Z tego artykułu dowiesz się na jakich 6 elementach skupić się przy tworzeniu Twojej strony www. Nie będzie to poradnik techniczny jak zbudować stronę – zakładam, że jesteś lub chcesz być przedsiębiorcą, tak więc nie ucz się jak samemu stworzyć stronę. Znajdź kogoś kto zrobi to za Ciebie. Ty musisz wiedzieć co jest w tym temacie istotne i co musisz wyegzekwować a samo tworzenie strony zleć komuś. Punkty poniżej ułożyłem według kolejności od 1 do 6. Jest to jednak kolejność zupełnie przypadkowa, nie ma tu żadnej hierarchii ważności

1. Szybkość działania

Żyjemy w ogromnym pędzie, z każdej możliwej strony jesteśmy bombardowani natłokiem informacji, reklam, przekazów itp. Każdy czegoś od nas chce. Choćbyś nie wiadomo co oferował na swojej stronie, nieważne jaką wielką wartość dawał, jeżeli będzie się ona ładowała powoli część użytkowników już na samym starcie zniechęcisz. Połowa biedy jeśli użytkownik odczeka długi czas ładowania i finalnie przejdzie na Twoją stronę. Znaczna część jednak od razu zrezygnuje. 
Jak sprawdzić prędkość działania? Najprościej jak możesz – odpal stronę na różnych przeglądarkach i urządzeniach (komputer, telefon). Zrób to z włączonym stoperem od momentu wciśnięcia ENTER. Ważne żebyś miał przeglądarkę wyczyszczoną z plików cookies, możesz też odpalić tryb prywatny/incognito. Poproś też swoich znajomych/rodzinę żeby to zrobili i przesłali Tobie wyniki. Jeżeli wynik jest poniżej 5 sekund – jest dobrze  Jest to wartość mocno umowna, gdyż na szybkość ładowania strony ma wpływ kilka czynników. Podejdź jednak do tego w sposób zdroworozsądkowy. Oceń to po prostu w sposób mocno subiektywny – na pewno potrafisz ocenić czy strona internetowa ładuje się szybko czy wolno, nawet w porównaniu do innych serwisów. 
Co ma wpływ na wyniki tego testu? Od strony Twojej i Twoich znajomych będą to:

  1. Jakość/szybkość internetu z jakiego korzystasz. Oczywiście ma to ogromny wpływ, ale umówmy się że w 2020 roku niewiele jest miejsc w Polsce gdzie masz słaby zasięg (chodzi mi tu o internet mobilny) lub nie masz dostępu do szybkiego WiFi.
  2. Urządzenie z jakiego korzystasz – tu znów mogę napisać, że zdecydowana większość osób, do których będziesz kierować swój przekaz będzie dysponowała odpowiednimi urządzeniami.

Od strony informatycznej/programistycznej – będzie to kwestia hostingu, jakości kodu i pewnie kilka innych spraw o których nie mam pojęcia i średnio mnie to interesuje. Dlaczego tak piszę? Bo jako przedsiębiorca mam o tym jedynie ogólne pojęcie i zlecam wykonanie tej usługi. Ma być szybko i to jest problem osoby/firmy która się tego zlecenia podejmuje. 
Jeżeli chodzi o zewnętrzne narzędzia możesz skorzystać z https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/ . Podchodziłbym jednak do tych wyników z dużą dozą tolerancji. Z pomocą narzędzia Google przetestuj największe serwisy w Polsce takie jak WP czy Onet. Zobaczysz, że ich wyniki są dalekie od idealnych. Tak więc ja polecam test za pomocą stopera. 

2. RWD – Responsive Web Design

Twoja strona internetowa musi automatycznie dopasowywać się do rozmiaru przeglądarki z której korzysta użytkownik. Prościej – musi dobrze wyglądać zarówno na ekranie komputera jak i tabletu czy telefonu. Około 50% transakcji dokonywanych w moim sklepie https://rehazakupy.pl oraz firmie szkoleniowej https://www.movuto.pl jest dokonywanych za pośrednictwem telefonu. Pozostałe 50% zamówień, w dużej mierze, zostało zapoczątkowanych za pomocą urządzenia mobilnego, najczęściej telefonu. Mam tu na myśli to, że użytkownik pierwszy kontakt z moją stroną internetową miał za pośrednictwem urządzenia mobilnego, tam zapoznał się z ofertą, natomiast czysto technicznie zamówienie złożył już na komputerze. Procent ten z roku na rok się zwiększa, więc nie możesz tego lekceważyć.

Moja żona w domu w ogóle nie korzysta z komputera. Robi wszystko za pomocą telefonu: zakupy w sklepach, przelewy internetowe a nawet wystawia oferty na OLX. Wszystko przez telefon! Oczywiście moja żona nie jest żadną wykładnią trendów, podaje to jako przykład. W skrócie strona internetowa musi być responsywna. Koniec i kropka.

3. Zakładka „O mnie/O nas” 

Osoby odwiedzające Twoją stronę chcą wiedzieć z kim mają do czynienia. Jest to jedna z najczęściej odwiedzanych stron w każdym serwisie (poza stroną główną co jest raczej oczywiste oraz zakładką „Kontakt” o której nieco niżej). Zadbaj więc o tą stronę z należytą starannością, postaraj się zainteresować użytkowników swoją osobą/firmą. Unikaj jednak błędu, który dość często widzę w internecie: nie kreuj się na większego niż jesteś w rzeczywistości. Jeżeli prowadzisz niewielką działalność gospodarczą i nie zatrudniasz nikogo nie używaj słów: my, zespół itd. W przypadku jednoosobowych firm wygląda to bardzo komicznie. Jeżeli jesteś tylko Ty to pisz o sobie w pierwszej osobie. 

4. Zakładka „Kontakt”

Konieczności posiadania takiej podstrony chyba nie muszę wyjaśniać, więc nie zapomnij o niej. Co tam musi się znaleźć:

  1. Pełne dane Twojej firmy tj: nazwa, adres, nip, regon oraz nr KRS w przypadku spółek.
  2. Numer telefonu oraz mail.
  3. Linki do Twoich profili społecznościowych.
  4. Możesz też dodać formularz kontaktowy. Jeśli chcesz uniknąć zalaniem spamem przez boty zabezpiecz go Captcha. 
  5. Miło by było, choć nie uważam tego za konieczne, żebyś umieścił zdjęcie swoje lub zespołu. 

5. Certyfikat SSL (Secure Socket Layer)

Jest to instrument pozwalający na bezpieczne i szyfrowane połączenie pomiędzy urządzeniem użytkownika a Twoją witryną. Pozwala to zapewnić prywatność informacji wymienianych między Tobą a witryną. Strony posiadające certyfikat SSL poznasz po kłódce wyświetlanej w pasku adresu, przedrostkiem “https://”, np. “https://piotrweppe.pl”, czasem po zielonym pasku adresu (przykładowo banki posiadają takie certyfikaty). Jeżeli posiadasz sklep internetowy, zbierasz jakiekolwiek informacje od swoich użytkowników posiadanie certyfikatu ssl jest obligatoryjne (m.in. ze względu na RODO).Warto jednak posiadać ssl na każdej stronie, gdyż jest to dobrze widziane przez Google, ma pozytywny wpływ na SEO, podnosi prestiż i wiarygodność Twojej strony. 

6. Polityka prywatności, cookies

Nie ma obowiązku posiadania polityki prywatności na swojej stronie. Jeżeli jednak zbierasz dane jakiekolwiek dane osobowe to już taką politykę prywatności powinieneś posiadać. Istnieje obowiązek informacyjny, więc ten dokument możesz nazwać w jakikolwiek sposób. Przyjęło się jednak, że wszystkie informacje na temat przetwarzania danych osobowych zbiera się w jednym miejscu na stronie zwanym właśnie „Polityką prywatności” Pamiętaj, że nawet jeśli na swojej stronie prowadzisz zapis na newsletter to musisz poinformować użytkowników w jakim zakresie przetwarzasz ich adres mailowy. W zależności od tego jakie dane zbierasz obowiązek informacyjny przyjmuje różne postacie. Nie kopiuj więc bezmyślnie polityki ze stron swojej konkurencji, bo poza tym, że jest to oczywista kradzież, może ona być po prostu nie przystosowana do Twoich potrzeb. Najlepiej zlecić napisanie takiego dokumentu osobie, która zajmuje się tematem RODO zawodowo.

Nie zapominaj o cookies. To są niewielkie pliki, które wysyła strona internetowa a następnie są one zapisywane i przechowywane przez pewien czas w przeglądarce użytkownika. Obecnie wszystkie strony internetowe korzystają z cookies. Pliki cookies mają różne zadania: od zapewnienia prawidłowego oraz szybkiego działania strony internetowej po statystykę oraz marketing. Masz obowiązek poinformować użytkowników jakie pliki cookies stosujesz oraz w jakim celu.

Piotr Weppe

Źródło zdjęcia: Pixabay