dropshipping

Dropshipping – co to jest, czy warto wchodzić w ten model sprzedaży?

Zanim przejdę do wyjaśnienia co to jest dropshipping, zwróć proszę uwagę jakie artykuły wyświetlają Ci się w Google, gdy szukasz tego hasła oraz kto jest ich autorem. Najwięcej jest artykułów dostawców oprogramowania do prowadzenia sklepu internetowego (zarówno w modelu SaaS jak i rozwiązeń dedykowanych). Sklepy te reklamują się w ten sposób, chwaląc się ilością hurtowni z którymi posiadają integrację. Siłą rzeczy więc te publikacje będą nastawione bardziej na wychwalanie tego modelu sprzedaży, niż na rzetelną analizę tematu. Ja pisząc ten tekst nie mam kompletnie żadnego interesu w tym, aby chwalić lub dyskredytować ideę dropshippingu. Jako wieloletni praktyk e-commerce opiszę po prostu jaka jest moja opinia na ten temat. Tyle tytułem wstępu, odpowiedzmy sobie zatem na pytanie:

Dropshipping co to jest?

Jest to pewien model sprzedaży, który występuje w handlu internetowym. Najprościej rzecz ujmując jest to sytuacja, gdy tylko zajmujesz się zbieraniem zamówień, a ich wysyłką do klienta zajmuje się hurtownia działająca w modelu dropshipping. Istotne jest to, że to hurtownia dropshipping jest właścicielem produktów, które Ty sprzedajesz. W chwili, gdy klient zakupi jakiś produkt, Ty składasz zamówienie do hurtowni, a ta wysyła towar bezpośrednio do klienta. Następnie dostajesz fakturę za zakup produktów, a Twoim dochodem jest różnica pomiędzy ceną zakupu a kwotą jaką otrzymałeś od klienta.

Dodatkowo możesz za pomocą API spiąć swój sklep internetowy z hurtownią dropshipping. Wówczas opisy, zdjęcia, stany magazynowe będą się synchronizować. Możesz również dokonać szeregu innych automatyzacji: np faktury do zamówień mogą się wystawiać automatycznie, a nawet zamówienia gotowe do realizacji (czyli te opłacone lub za pobraniem) mogą się same wysyłać do hurtowni. Teoretycznie pozostaje Ci usiąść i nic nie robić. Zamówienia będą spływały, inni będą je wysyłać… brzmi pięknie. Tyle teorii, teraz praktyka. 

Dropshipping jak zacząć?

Nie musisz mieć nic poza zarejestrowaną działalnością gospodarczą. W teorii nie musisz mieć nawet zarejestrowanej działalności, możesz działać na tzw działalności nierejestrowanej. W 2020 roku limit obrotu dla takiej działalności wynosi 1300 zł. Praktyka jednak pokazuje, że hurtownie dropshipping raczej niechętnie wchodzą we współpracę z osobami prywatnymi. Dodatkowo miej świadomość, że marże w internecie są naprawdę niskie, więc obrót 1300 zł miesięcznie, jeśli chcesz coś zarobić, może być dalece niewystarczający. 

Przed założeniem firmy wykonaj jeszcze kilka innych działań:

  1. Zastanów cię czym chciałbyś handlować.
  2. Poszukaj najlepiej kilku hurtowni dropshipping działających w branży, która Cię interesuje.
  3. W miarę możliwości (choć czasem może być to trudne bez zarejestrowanej firmy) postaraj się poznać cenniki oraz warunki współpracy z daną hurtownią dropshipping.
  4. Zapoznaj się z tematem platform sklepów internetowych. Tak jak wspomniałem na wstępie, często posiadają one wiele gotowych integracji z hurtowniami dropshipping. O tym jak wybrać odpowiednią platformę dla sklepu internetowego pisałem w tym artykule: Sklep internetowy – jaka platforma?

Gdy już wykonasz krótkie powyższe rozeznanie rynku możesz założyć działalność gospodarczą.  Następnie nawiązujesz kontakt handlowy z wybraną hurtownią dropshipping. Informatycy zajmują się synchronizacją Twojego sklepu internetowego. Musisz jedynie zadbać o wysokiej jakości ruch u Ciebie (SEM, SEO, Social Media), tak żeby zamówień było jak najwięcej.

Jeżeli jeżeli interesujesz się jakie są źródła ruchu na stronie internetowej, znajdziesz to w tym artykule: Źródła ruchu na stronie – sprzedaż przez internet

Dropshipping wydaje się być więc idealnym rozwiązaniem jeśli :

  1. Zaczynasz swoją drogę w e-handlu.
  2. Nie chcesz zamrażać pieniędzy w towarze, który nie wiadomo czy sprzedasz (to jest dość spora zaleta dropshippingu, mianowicie możesz bez wielkich inwestycji sprawdzić potencjał danego produktu na rynku). 
  3. Nie masz sklepu internetowego – możesz zacząć handlować na Allegro. Nie polecam jednak takiego rozwiązania. Allegro nie jest złe, ale równolegle rozwijaj swój kanał sprzedaży.
  4. Chcesz sprzedawać przedmioty o dużych gabarytach (np. sprzęt RTV/AGD, meble itp) i nie masz ich gdzie magazynować.

Czy to nie jest zbyt piękne?

Jest. Przede wszystkim zauważ jak niska jest bariera wejścia w handel w modelu dropshipping. Im niższa bariera wejścia tym większa konkurencja. To jest uniwersalna prawda o przedsiębiorczości i MUSISZ ją zapamiętać. Tu praktycznie nie ma żadnej bariery żeby zacząć działać. Z czym to się wiąże? Z tym, że masz masę konkurencji, która będzie walczyć przede wszystkim ceną. Uwierz mi, że na niskich marżach nie da się daleko pojechać. Oczywiście Twoi konkurenci z czasem też się o tym przekonają i zmienią swój model działania/zamkną swoje sklepy lub zrobią jeszcze coś innego. Problemem jest to, że na ich miejsce przyjdą kolejni, którzy znów będą walczyć ceną. Koło się zamyka. Tak więc aspekt ekonomiczny nie wygląda zbyt różowo.

Kolejnym problemem jest to, że w teorii wszystko może działać wszystko pięknie. Natomiast życie pisze różne scenariusze. Często będzie się zdarzać, że hurtownia, mimo zapewnień, nie wyśle zamówienia w tym samym dniu w którym to deklaruje. Może też się pomylić i wysłać nie te produkty które powinna. Weź pod uwagę, że produkt może do klienta dojść zniszczony. Nie wiadomo czyja to wina – czy Twój dostawca źle zapakował paczkę, a może to firma kurierska ją sponiewierała po drodze, być może trafiłeś na nieuczciwego nabywcę? Jest bardzo duża ilość zmiennych, na które nie masz żadnego wpływu. Wszelkie pretensje natomiast będą spływać do Ciebie. To Ty odpowiadasz przed swoimi kupującymi za jakość obsługi, nie hurtownia która Ciebie obsługuje. 

Dropshipping jakie koszty?

Wbrew pozorom są one dość znaczne. Zacznę od tego, że żeby coś sprzedać musisz sprowadzić ruch na swoją stronę. W dzisiejszych czasach nie mu już darmowych źródeł ruchu. Nawet jeśli masz dobrze wypozycjonowany sklep to przecież też musiałeś włożyć w to swoją pracę lub zapłacić agencji, która to zrobiła za Ciebie. Jeśli opierasz się na reklamach Adwords, koszt reklamy musi zostać pokryty z Twojej marży. Musisz sobie zdawać sprawę z tego, że nigdy nie kupisz pojedynczych produktów z hurtowni w dobrej cenie. Żeby mieć dobre ceny zakupu musisz wyłożyć żywą gotówkę na stół. O sprzedaży na Allegro już nawet nie będę wspominał – tam liczy się tylko niska cena, a Ty dla kupującego jesteś kompletnie anonimowy. 

Przy założeniu, że współpracujesz z kilkoma hurtowniami, pomyśl co się stanie jeśli Twój klient złoży zamówienie na produkty, które pochodzą od 3 różnych dostawców. Ponosisz wtedy koszt wysyłki x3, a opłatę za wysyłkę otrzymujesz tylko jedną.

Zwroty konsumenckie. Każdy klient, jeżeli jest osobą fizyczną ma prawo zwrócić zakupiony towar w ciągu 14 dni, bez podawania przyczyny. Wszelkie zwroty i reklamacje będą kierowane do Ciebie. Ty natomiast możesz mieć spory problem, żeby zwrócić do hurtowni kupiony już towar. Szczerze mówiąc to nie znam żadnego dostawcy, który by przyjmował zwroty od sklepów z którymi współpracuje. Przy produktach dość dobrze rotujących nie jest to problem. Po prostu sprzedasz produkt ponownie. Są jednak takie artykuły, które sprzedają się w ilości 1 sztuka na kilka miesięcy lub nawet rok. U mnie w sklepie też mam takie produkty – to tzw leżaki. Zaczynałeś handel z zamierzeniem, żeby nie mrozić gotówki w towarze, a tu Ci się tworzy magazyn z „leżaków”. 

Czy są jakiekolwiek zalety dropshippingu?

Oczywiście, że są. Założenie jest jednak takie, że dropshipping ma być dodatkiem do Twojej oferty, a nie filarem Twojej działalności. U siebie w sklepie mam trochę artykułów, które nie widziały mojego magazynu. Są one wysyłane do klienta najczęściej od producentów bądź importerów. W moim wypadku są to produkty sporych rozmiarów lub robione na zamówienie. 

Jeżeli chcesz sprawdzić jak dany produkt będzie się sprzedawał, możesz go najpierw wprowadzić do swojej oferty „wirtualnie”. Pomimo pewnych niedogodności związanych z dropshippingiem możesz w ten sposób przetestować atrakcyjność niektórych towarów. Jeżeli „zaskoczą” i zyskają popularność wśród Twoich kupujących możesz się zatowarować na większą skalę.

Sprzedaż produktów o dużych gabarytach, aż się prosi żeby to robić w modelu dropshipping. Sugerowałbym jednak bardzo dobrze zastanowić się czym chcesz handlować (czyli wrócić do punktu pierwszego w sekcji „Dropshipping jak zacząć?). Jeżeli planujesz sprzedaż RTV czy AGD spójrz jak ogromną konkurencję będziesz miał. Czy naprawdę jesteś gotów, aby konkurować z takimi tuzami jak Media Markt czy X-kom? Sprzedaż mebli natomiast może być już dość ciekawym rozwiązaniem, a przypuszczam że marże w tej branży mogą być dość spore. 

Hurtownie dropshipping – największy zwycięzca?

W mojej opinii hurtownie dropshipping są największym zwycięzcą handlu w tytułowym modelu. To one sprzedają towar z odpowiednią dla siebie marżą. Dodatkowo posiadają ogromną sieć darmowych handlowców, który oferują ich produkty. Tak – to Ty jesteś tym handlowcem. Hurtownia nawiązując współpracę z Tobą nie ponosi żadnych kosztów. Zyskuje natomiast darmowego ambasadora swoich produktów, wspomnianego przysłowiowego handlowca. Normalnie takiemu pracownikowi trzeba zapłacić jakąś podstawę wynagrodzenia oraz prowizję za zrealizowaną sprzedaż. Ty jesteś tylko na prowizji.

Dla kogo jeszcze dropshipping jest dobrym interesem? 

  1. Dla dostawców platform sklepów internetowych – bo to oni wabią klientów na swoje usługi wizją lekkiego i dużego zarobku.
  2. Dla klientów – bo to oni kupują produkt w niskiej cenie. Ta niska cena jest spowodowana tym o czym wspomniałem wyżej, czyli dużą konkurencją i wyniszczającą wojną cenową.

Na dalszych miejscach umieściłbym platformy za pomocą których się reklamujesz (Google, media społecznościowe) oraz market place (czyli w przypadku naszego rodzimego rynku główne Allegro). Niestety nie ma Cię w tym zestawieniu. 

Jak rozliczać dropshipping?

Co do zasady dropshipping nie różni się w sensie podatkowym niczym od typowego handlu czy to stacjonarnego, czy za pośrednictwem sklepu internetowego. Ty kupujesz towar z hurtowni (jest to Twój koszt), a następnie sprzedajesz go klientowi (to Twój przychód). Zarabiasz na różnicy między ceną zakupu a sprzedaży i jest to Twój dochód. Nie ma tutaj żadnego znaczenia fakt, że fizycznie możesz nigdy na oczy nie zobaczyć produktów którymi handlujesz. Dla Twojego klienta fakt, że działasz w dropshippingu również nie ma żadnego znaczenia. Twój sklep internetowy jest dla niego stroną w umowie. Jedyną rolą jaką ma do spełnienia hurtownia w tej układance jest wysłanie paczki do nabywcy. 

Podsumowanie: zalety oraz wady dropshippingu

+ brak konieczności angażowania własnych środków finansowych,
+ możliwość przetestowania potencjału danego produktu na rynku,
+ brak konieczności magazynowania produktów (czyli oszczędność na powierzchni magazynowej),

+/- nie musisz posiadać własnego sklepu internetowego. Oferty możesz wystawiać na Allegro czy OLX.

– ogromna konkurencja co nierozerwalnie wiąże się z wojną cenową,
– duża ilość czynników, które mają wpływ na postrzeganie Twojej marki, a na które Ty z kolei nie masz żadnego wpływu (głównie chodzi tu o szybkość oraz jakość logistyki),
– dodatkowe koszty logistyczne (jedno zamówienie w którym znajdą się produkty od kilku dostawców).

Ilość plusów jest taka sama jak ilość minusów. Wnioski musisz wyciągnąć sam. W mojej opinii dropshipping jest warty uwagi tylko i wyłącznie w momencie, gdy chcesz przetestować potencjał danego produktu. Tak więc zalecałbym stosowanie tego modelu jako dodatek do prowadzonego przez Ciebie sklepu. Całkowicie natomiast odradzałbym opieranie całego swojego biznesu o handel w ten sposób.

Daj znać co myślisz i jaka jest Twoja opinia.

Piotr Weppe

Źródło zdjęcia: Pixabay