sklep internetowy

Jak otworzyć sklep internetowy? Case study

Spis treści:

  1. Jak otworzyć sklep internetowy – wstęp
  2. Jakie oprogramowanie do sklepu internetowego?
  3. Indywidualna szata graficzna w sklepie internetowym
  4. Jaki budżet na towar w sklepie internetowym?
  5. Opisy produktów/SEO sklepu internetowego
  6. Jaki budżet przeznaczyć na promocję sklepu internetowego?
  7. Czy reklamy robić samodzielnie czy zlecić do agencji?
  8. Blog w sklepie internetowym
  9. Ryzyko i niepewność związane z własnym sklepem internetowym

Jak otworzyć sklep internetowy – wstęp

Piotr Weppe, dzień dobry. Kłaniam się nisko. Witam Cię serdecznie na swoim YouTubie. Jak otworzyć sklep internetowy? O tym nagrałem kupę filmów. Nagrałem film taki i taki. Taki i taki. Całą playlistę nagrałem! Sklep internetowy krok po kroku. Te wszystkie filmy są na większej lub mniejszej dozie ogólności.

Dostałem pytanie od swojego widza na Instagramie, który planuje otworzyć sklep internetowy. Konkretne case study. Pierwotnie planowałem to wrzucić do Q&A, ale odpowiedzi są na tyle rozbudowane, że postanowiłem o tym nagrać oddzielny odcinek. Jak otworzyć sklep internetowy? Case study. Zapraszam do oglądania.

Jakie oprogramowanie do sklepu internetowego?

„Założyłem sklep na shoper.pl i zleciłem indywidualny projekt graficzny.”

Jeżeli jesteś nowy na tym kanale to prawdopodobnie nie wiesz, że ja jestem wielkim zwolennikiem rozwiązań typu SaaS. Uważam, że wszystkie sklepy internetowe dedykowane: Woocommerce, PrestaShop, Magento na początku biznesu nie są fajne. Także bardzo fajnie, że założyłeś sklep internetowy typu SaaS na shoperze. Mam nadzieję, że zrobieś rozeznanie na rynku i wybrałeś sklep typu SaaS, który jest najbardziej dla Ciebie odpowiedni. Shoper jest już na rynku jest kupę lat. Wydaje mi się, że to jest dobre rozwiązanie.

Zapoznaj się też z tym wpisem: Jaka platforma do sklepu internetowego?

Indywidualna szata graficzna w sklepie internetowym

Natomiast co do indywidualnego projektu graficznego. Mój sklep internetowy rehazakupy.pl, stoi na podstawowym szablonie. Bez żadnych fajerwerków, bez niczego.Ja uważam, że jeżeli sklepy internetowe nie są skierowane ze swoją ofertą do kobiet, to szata graficzna nie odgrywa tak dużej roli.

Indywidualny projekt szaty graficznej to jest zawsze jakiś dodatkowy koszt. Wiadomo w większości przypadków to nie zaszkodzi, być może pomoże. To jest już Twoja decyzja. Ja mam swój sklep internetowy na podstawowym szablonie.

Jaki budżet na towar w sklepie internetowym?

„Na towar planuje przeznaczyć ok. 45-50 tys. W zakupie są to dość drogie produkty, pomimo kupowania większości po jednej sztuce.”

Temat zatowarowania to jest bardzo duży temat. Ja wychodzę z założenia, że nie chcę się jakoś maksymalnie towarować. Nie chcę mrozić pieniędzy w towarze. Jeżeli wprowadzam do swojego sklepu internetowego jakieś nowe produkty to biorę je najpierw wirtualnie. Czyli wsadzam je w ofertę sklepu internetowego, zamawiam pod zamówienie. Klient złoży zamówienie na produkt A, ja wtedy dopiero ściągam go z hurtowni. Jeżeli taki produkt widzę, że ma potencjał, bo on się sprzedaje raz, drugi, trzeci i piąty dopiero wtedy biorę go na swój stan magazynowy. Nie chcę się magazynować w ciemno. Nie chce inwestować kupy pieniędzy w towar, żeby potem ten towar mi się po prostu kurzył na półce.

Ja mam na tyle komfortową sytuację, że jeżeli klient złoży zamówienie dzisiaj to ja prawdopodobnie ściągnę to z hurtowni, z którą współpracuję na jutro. Już jutro, najpóźniej za dwa dni, jestem w stanie wysłać ten towar. Więc to nie jest jakoś bardzo długo. Nie wiem jak w tym wypadku wygląda to u Ciebie.

Sprawdź moje autorskie szkolenie:

Opisy produktów/SEO sklepu internetowego

„Czy np. opisy produktu/ SEO robić samodzielnie, czy może zlecić?”

Ja jestem zwolennikiem zlecania wszystkiego. Natomiast trzeba mieć wiedzę jak rynek funkcjonuje i często, mówiąc brzydko, trafiamy na partaczy. Na jakąś osobę, agencję, freelancera, która coś ma nam zrobić dobrze, a okazuje się, że oni się nie bardzo na tym znają. Jeżeli jesteś w stanie zrobić wszystkie opisy produktu do sklepu internetowego samemu, a jest to jakiś dodatkowo towar taki mocno specyficzny, to jest to dobra robota. Natomiast jeżeli masz jakąś zaufaną osobę, której możesz to zlecić ja bym to zlecił na zewnątrz.

Jaki budżet przeznaczyć na promocję sklepu internetowego?

„Jaką część budżetu przeznaczyć na Google Ads/Facebook Ads?”

Koszt reklamy, koszt pozyskania klienta to jest największy koszt jaki co miesiąc będziesz ponosił w swoim sklepie internetowym. Jest takie przysłowie, które mówi, że 50% budżetu wydanego na reklamę idzie w błoto. Tylko nigdy nie wiadomo, które to 50%. To jest prawda. Może nie do końca w błoto, bo to idzie na naukę. Co działa, a co nie działa.

Ja w swoim wypadku kupę pieniędzy na taką naukę co działa, co nie działa w przypadku wydałem. Więc budżet jaki należy przeznaczyć na Google Ads/Facebook Ads, ja bym powiedział, że jest odgórnie nieograniczony.
Natomiast będzie to na pewno największy koszt jaki będziesz ponosił co miesiąc w swoim sklepie internetowym.

Nagrałem też oddzielny odcinek. Ile kosztuje reklama na Facebooku? Ile kosztuje reklama na Google?  Tam mówię o tym, że już można na pewnym etapie rozwoju wiedzy dostosować te stawki. Czyli mamy przykładowo produkt za 100 złotych to chcemy na sprzedaż tego produktu przeznaczyć 20 zł. I tak to się potem dzieje. Jeżeli masz marżę na poziomie 25%, czyli na produkcie za 100 złotych zarabiasz 25 złotych. 20 złotych wydajesz na pozyskanie klienta na ten produkt. To 5 złotych jesteś do przodu.

Ale to wymaga czasu, wymaga wiedzy, wymaga rozeznania rynku, wymaga tego żeby algorytmy się nauczyły. Dużo trzeba przeznaczyć na Google Ads/ Facebook Ads. Z czasem to się na pewno zacznie zwracać.

Czy reklamy robić samodzielnie czy zlecić do agencji?

„Czy warto robić to samodzielnie , czy może również zlecić?”

Ja ogólnie mam dużą wiedzę i duże umiejętności, żeby tworzyć kampanie na Facebooku, czy na Google. Natomiast uważam, że w przypadku moich kursów Movuto, w przypadku mojego sklepu Rehazakupy mam agencję, która zrobi to lepiej ode mnie.

Dzięki temu, że ja mam wiedzę jak to się robi mogę z nimi rozmawiać na równym poziomie. Nie wcisną mi jakiegoś kitu, bo ja po prostu wiem jak to działa i umiem te rzeczy zrobić samemu. Natomiast operacyjnie to zajmuje dużo czasu, a czas to pieniądz. Więc ja wolę ten swój czas przeznaczyć na inne rzeczy.

  • W przypadku Movuto i Rehazakupy mam to zlecone na zewnątrz.
  • W przypadku mojej marki osobistej samodzielnie robię kampanie na Facebooku i Instagramie.

Blog w sklepie internetowym

„Czy warto prowadzić samodzielnie bloga i pisać artykuły?”

Znowu to jest pytanie o czas. Jak bardzo Ci się przełoży na sprzedaż samodzielne pisanie bloga? Jeżeli napiszesz jeden artykuł, drugi i trzeci, zobaczysz ile Ci to czasu zajmuje i zobaczysz też jakie to ma przełożenie na pozyskiwanie ruchu na stronę internetową.

Ja powiem na swoim przykładzie, jak ja to robiłem. Swego czasu na Movuto był tworzony blog. Ja pisanie tekstów zlecałem na zewnątrz. Teraz z perspektywy czasu oceniam, że było to działanie zbędne, bo to nie przyprowadza dużej ilości wartościowego ruchu na stronę. Tam jest sytuacja o tyle specyficzna, że my pisaliśmy tam o jednostkach chorobowych i na tą stronę trafiali głównie pacjenci zainteresowani danym tematem. Natomiast ja z ofertą się kieruję do specjalistów, do fizjoterapeutów. Więc to nie do końca zdało egzamin. Tam były poświęcone pieniądze. Ja swojego czasu w to nie inwestowałem.

Mam też bloga piotrweppe.pl. Prowadzenie tego bloga nie zajmuje mi praktycznie w ogóle czasu, bo tam wrzucam transkrypt z tego co ja tutaj mówię. On dzięki temu zbiera ruch, z SEO, ale nie wymaga to dużo czasu i zaangażowania z mojej strony. Ani pieniędzy, praktycznie żadnych tu nie wymaga.

Gdybym miał poświęcić swój czas, nie robiłbym tego. Jako produkt uboczny filmów na YouTubie jak najbardziej.

Ryzyko i niepewność związane z własnym sklepem internetowym

Wiadomo pytań i obaw mnóstwo, ale dużo mniej odpowiedzi.

Każdy biznes jest taki. Biznes to jest ryzyko. Nie znam jakiegoś biznesu, który nie rodzi obaw i pytań. To jest właśnie fajne w tym, że pokonujesz te swoje obawy znajdujesz rozwiązania, odpowiedzi na postawione pytania i po prostu jedziesz z tematem i prowadzisz swój sklep internetowy, prowadzisz swoją firmę.

Widzimy się. Cześć.
Piotr Weppe
Źródło zdjęć: Pixabay.com

Bezpośredni link do filmu: Jak otworzyć sklep internetowy? Case study.