coca cola

Jak wybrać nazwę firmy?

Spis treści:
1. Jak wymyślić nazwę firmy i uniknąć banału?
2. Śmieszne nazwy firm – czy warto iść w tę stronę?
3. Generator nazwy firmy – skorzystać czy nie?
4. Domena internetowa a nazwa firmy.
5. Jak sprawdzić czy nazwa firmy jest zastrzeżona?
6. Zastrzeżenie nazwy firmy – jak to zrobić?

Wydaję się, że pomysł na nazwę firmy to bułka z masłem. Nie jest to jednak takie proste jak by się mogło wydawać i właśnie o tym będzie dzisiejszy artykuł.

Zacznę od tego, że należy odróżnić nazwę firmy od marki pod którą ona działa. Ja w chwili obecnej prowadzę dwie firmy pod nazwami:

  • Movuto sp. z o.o. spółka komandytowa;
  • FT Plus Weppe Piotr.

Takie są oficjalne nazwy firm, które prowadzę. Są one zgłoszone do KRS oraz CEIDG. Działam również pod dwoma markami:

  • Movuto – to jest moja firma szkoleniowa, jest to marka należąca do Movuto sp. z o.o. spółka komandytowa;
  • Rehazakupy.pl – to jest z kolei sklep internetowy i marka należąca do mnie poprzez działalność gospodarczą, tj. FT Plus Weppe Piotr.

Dlaczego odróżnienie nazwy firmy od marki jest takie ważne? Pewnie większość z Was nie wie, ale w naszej świadomości funkcjonują przede wszystkim marki, a nie nazwy firm. Kiedy robisz zakupy w „Biedronce” to w rzeczywistości Twoje pieniądze płyną do spółki akcyjnej Jeronimo Martins Polska. Przedsiębiorcy, choć ostatnio chyba osoby nieprowadzące działalności gospodarczej, często robią zakupy w popularnym Selgrosie. Marka Selgros Cash & Carry natomiast należy do niemieckiego koncernu Transgourmet. Biorąc więc fakturę lub paragon fiskalny z Biedronki czy Selgrosa przypatrzmy się kto tam widnieje jako sprzedawca. Owszem znajdziemy tam dobrze znane nam logo, ale formalnie sprzedawcą jest kto inny niż nam się wydaję.

Tak więc bardzo często zdarza się, że nazwa firmy jest inna od nazwy marki pod jaką ona funkcjonuję. Trzymając się mojego przykładu prowadzi to czasem do sporych komplikacji. Moja firma szkoleniowa – „Movuto” działała wcześniej pod marką „Rehakursy”. Nie miałem wówczas spółki a szkolenie organizowałem poprzez swoją działalność gospodarczą, czyli „FT Plus Piotr Weppe”. Z naszych szkoleń często korzystają osoby posiadające dofinansowania z KFS (Krajowy Fundusz Szkoleniowy). Fundusz ten jest obsługiwany przez Urzędy Pracy. W urzędach, jak to w urzędach – wszystko musi się zgadzać:) Nawet nie jesteś w stanie sobie wyobrazić ile razy musiałem przemiłym urzędniczkom oraz urzędnikom tłumaczyć, czemu na dyplomie ukończenia kursu jest napisane „Rehakursy” a faktura jest wystawione przez „FT Plus Weppe Piotr”. Dziś na szczęście już nie ma tego problemu. Na dyplomach jest „Movuto” a na fakturze jako sprzedawca „Movuto spółka z o.o. spółka komandytowa”. Urzędy Pracy w całym kraju mogą już być spokojne.

Jak wymyślić nazwę firmy i uniknąć banału?

Mam nadzieję, że widzisz już różnicę jaka jest między nazwą firmy, a marką pod jaką ona funkcjonuje. Na potrzeby tego artykułu przyjmę, że nazwa firmy oraz marka to pojęcia równoważne dla uproszczenia tematu. Tak więc ilekroć będę pisał „nazwa firmy” będę miał na myśli nazwę pod jaką firma funkcjonuje w ogólnej świadomości swoich klientów, a nie pod jaką jest wpisana do CEIDG czy KRS.

Zacznę od tego, że nazwa firmy może nam wprost sugerować, czym firma się zajmuje, np.:

  • Rehakursy – kursy dla fizjoterapeutów/rehabilitantów;
  • Rehazakupy – coś z zakupami, prawdopodobnie jakiś sprzęt rehabilitacyjny lub ortopedyczny;
  • Pizzeria Venezia, Roma, Stefano – no to już jest oczywiste;
  • Auto Serwis Kowalski, Elektromechanika Nowak, AutoSpa Myjnia Samochodowa – tu też raczej nie będziemy mieli wątpliwości czym firma się zajmuje.

Są też nazwy firm, które kompletnie nam nie powiedzą. Pomyśl co Ci mówi nazwa „Movuto”. Czy ta nazwa w jakikolwiek sposób sugeruje, że jest to firma zajmująca się szkoleniami dla fizjoterapeutów. Spójrz teraz na te ogólnie bardzo dobrze znane nazwy firm i zastanów się czy one wskazują na to czym się zajmują: Allegro, Amazon, Zalando, Reserved, McDonalds. Te nazwy absolutnie nie wskazują na to czym firma się zajmuje.

Jak widzisz prowadzone przeze mnie w chwili obecnej firmy mają nazwy z dwóch różnych kategorii:

  • Nazwa firmy wskazująca na zakres prowadzonej działalności (Rehazakupy);
  • Nazwa firmy kompletnie nic nam o działalności niemówiąca (Movuto).

Tak więc na początku musisz zdecydować, którą drogą chcesz iść. Ja nie dam Ci jednoznacznej odpowiedzi, która droga jest lepsza, przecież sam idę obiema naraz. Pamiętaj jednak, że jeżeli masz nazwę firmy, wskazującą na zakres działalności może Cię ona ograniczać w zakresie świadczonych usług czy towarów. Ja dokładnie przechodziłem to z nazwą „Rehakursy”, którą zmieniłem na „Movuto”. Więcej o tym pisałem w tym artykule: Rebranding – krok po kroku na przykładzie własnym.

Już wiesz którą drogą pójdziesz? Pora więc na kolejny krok, czyli jak wymyślić nazwę firmy? Według mnie są dwie proste drogi do tego:

  1. Zlecić tę pracę agencji, która przy okazji powinna wykonać inne czynności, o których napiszę nieco dalej.
  2. Zebrać grono znajomych i zrobić burzę mózgów. Serio – agencje robią dokładnie tak samo. Poproś 5, 10 czy 20 znajomych, kogoś z rodziny, żeby podsunęli Ci swoje pomysły na nazwę firmy. Będziesz miał za darmo kilkadziesiąt/kilkaset darmowych propozycji.

Śmieszne nazwy firm – czy warto iść w tę stronę?

Zastanów się więc w jakiej branży działasz i czy jest sens iść w śmieszną nazwę firmy. Jeżeli jesteś przedstawicielem branży rozrywkowej – myślę, że śmiało możesz iść w tę stronę. Jeżeli zajmujesz się poważnymi sprawami jak np. finanse czy ubezpieczenia jest to absolutnie wykluczone. Oczywiście to moja prywatna opinia. Fakt faktem, że śmieszna nazwa może być intrygująca i już sama w sobie przyciągać uwagę a co za tym idzie potencjalnych klientów. Powiem tak: nazwa firmy nie wywołująca uśmiechu na ustach na pewno jest bezpieczna. Nigdy bowiem nie wiadomo czy jest to szczery uśmiech, czy raczej uśmiech politowania albo co gorsze śmiech przez łzy. Czy nazwa firmy zajmującej się produkcją olejków eterycznych „Bardzo Pachnące Bagno” jest według Ciebie w porządku? Czy oddałbyś samochód do mechanika, który nazywa się „Dwie lewe ręce”? Są to przykłady z życie wzięte. Przypuszczam, że jakby zrobić ankietę a propo mechanika to głosy rozłożyłyby się 50/50. Sam więc widzisz, że temat jest śliski. Ja osobiście w śmieszną nazwę firmy bym nie szedł.

Generator nazwy firmy – skorzystać czy nie?

Wpisując w Google hasło „Generator nazwy firmy” otrzymamy naprawdę sporo różnej maści generatorów. Z ich pomocą otrzymasz sporą porcję dość uniwersalnych nazw firmy. Myślę, że warto z tego skorzystać jako alternatywa dla pomocy znajomych, o których wspominałem wyżej.

Domena internetowa a nazwa firmy

Jeżeli masz już kilka/kilkanaście propozycji nazw firmy ostateczny wybór warto zacząć od sprawdzenia czy będzie wolna domena z taką nazwą. Jeżeli chcesz działać lokalnie, sprawdź tylko domenę *.pl. Jeżeli chcesz ze swoimi usługami wyjść poza Polskę powinieneś sprawdzić również dostępność domeny w innych krajach. Ja z Movuto troszkę nieśmiało wychodziłem na rynki zagraniczne, ale na potrzeby tego artykułu istotne jest to, że przed założeniem firmy o takiej nazwie sprawdziłem dostępność domen w tych krajach: Czechy, Rumunia. Litwa, Łotwa, Estonia, Niemcy, Włochy, UK, Austria, Szwecja. To były rynki, które jeszcze kilka lat temu chciałem zdobyć i wykupiłem tam domeny z narodową końcówką, np.: movuto.de, movuto.at. Część z nich chyba posiadam do tej pory.

Co jest ważne? Jeśli nie ma dostępnej domeny: TWOJANAZWAFIRMY.PL to poszukaj innej nazwy firmy. Absolutnie nie idź w stronę, że zostaniesz przy takiej nazwie firmy, a wykupisz domenę TWOJANAZWAFIRMY.COM.PL. Całe dwa zdanie zrobiłem boldem bo to jest bardzo ważne. Chyba nie chciałbyś, żeby potencjalni klienci wchodzili na stronę Twojej konkurencji, tylko i wyłącznie dlatego, że zapomnieli odpowiedniej końcówki.

Pamiętaj też, żeby w kontekście Twojej domeny internetowej nazwa firmy była łatwa do zapamiętania i przekazania w formie ustnej. Chodzi tu o to, że możesz w rozmowie sposób klarowny przekazać informację o Twoim adresie w sieci. Jeżeli zachodzi ryzyko pomyłki to staraj się je zminimalizować. Trzymając się mojego przykładu: oprócz domeny movuto.pl mam też wykupioną domenę mowuto.pl . Jestem bowiem świadom tego, że ktoś wpisując z pamięcie nazwę w okno przeglądarki może pomylić „V” z „W”

Jak sprawdzić czy nazwa firmy jest zastrzeżona?

W tym momencie wychodzi to czy jesteś przedsiębiorcą, czy mistrzem w robieniu wszystkiego samemu. Podstawową umiejętnością jaką przedsiębiorca musi mieć (spokojnie można się tego nauczyć) jest umiejętność delegowania/zlecania zadań Więcej o tym pisałem w tym artykule: Delegowanie zadań w firmie. Czego nauczyłem się przez ostatnie 10 lat?. Jeżeli jesteś przedsiębiorcą to zajmuj się rzeczami na których się znasz, a kwestie sprawdzenia czy nazwa firmy jest zastrzeżona zostaw Rzecznikowi patentowemu.Idąc za Wikipedią Rzecznik patentowy to – inżynier lub prawnik świadczący pomoc prawną i techniczną podmiotom gospodarczym, jednostkom organizacyjnym oraz osobom fizycznym w sprawach własności przemysłowej. To właśnie on powinien to za Ciebie sprawdzić. Ja w tym zakresie korzystam z usług Pana Mikołaja Lecha, który prowadzi świetnego bloga w temacie ochrony marki, znaków towarowych itp. Link do bloga: https://znakitowarowe-blog.pl . Jak najbardziej możesz wstępne badanie zrobić samemu i tutaj posiłkując się wiedzą Pana Mikołaja zostawię Ci takie linki:

A jeżeli zastanawiasz się nad tematem:

Zastrzeżenie nazwy firmy – jak to zrobić?

To odsyłam cię kilka linijek wyżej. Zleć to zadanie specjaliście. Zajmij się w tym czasie swoim biznesem. Oczywiście Rzecznik patentowy nie zrobi nic za darmo. Masz jednak pewność, że zrobi to znacznie lepiej niż Ty.

Piotr Weppe

Źródło zdjęcia: Pixabay.com