• Post author:

Spis treści:
1. Facebook – czy to miejsce dla Twojej firmy?
2. Dlaczego warto utworzyć konto firmowe na Facebooku?
3. Jak założyć stronę firmową na Facebooku?
4. Strona firmowa na FB – co na niej publikować?
5. Prowadzenie fanpage na Facebook – samodzielnie czy zlecić?
6. Przeglądanie Facebook bez konta – czy jest to możliwe?
7. Messenger bez Facebooka.
8. Czy można założyć konto firmowe na Facebooku bez konta prywatnego?

Niektórzy twierdzą, że jeśli nie ma Cię na Facebooku to nie istniejesz. Jest w tym sporo prawdy. Ja nieco uściślę to twierdzenie do zdania, że profil Twojej firmy na Facebooku po prostu musi być. Nawet jeśli Ty nie korzystasz w aktywny sposób z mediów społecznościowych to nie znaczy że Twoi klienci też tak robią. Twoja grupa docelowa już jest na FB, dlatego Twoja firma też musi tam być.

Facebook – czy to miejsce dla Twojej firmy?

Nie znam branży, dla której Facebook byłby złym miejscem. Postaraj się mnie czymś zaskoczyć i wskazać tę, która na Facebooka się nie nadaję. Jestem prawie pewien (bo pewna jest tylko śmierć i podatki), że będę w stanie wskazać firmy ze wskazanych przez Ciebie branż, które świetnie sobie dają radę w tym medium.

Obserwując zachowania naszych klientów w firmie szkoleniowej widzę, że często Facebook jest dla nich podstawowym źródłem informacji o kursach które organizujemy. Dla wielu osób jest też podstawowym kanałem kontaktu z moją firmą. Nie strona internetowa, nie mail czy telefon, a właśnie Fanpage. Jeśli nie dodamy na FB jakiegoś kursu jako wydarzenie, wiele osób się zastanawia czy takie szkolenie w ogóle będzie miało miejsce. Tak więc na Facebooku są nasi klienci, dlatego jesteśmy też tam my. Jest to też powód dla którego Twoja firma musi tam być. Pamiętam jeszcze parę lat temu dyskusje w internecie pod tytułem: Czy warto mieć konto firmowe na Facebooku. Wówczas głosy były podzielone. Dziś takie dyskusje już nie mają miejsca. To też pokazuje pewien trend.

Dlaczego warto utworzyć konto firmowe na Facebooku?

Na Facebooku możesz założyć profil osobisty, tzw. konto osobiste. Jest to zupełnie co innego niż konto firmowe. Dochodzi nam jeszcze trzecie pojęcie – mianowicie strona firmowa na Facebooku.

Już wyjaśniam jakie są różnice.

Konto osobiste jak sama nazwa wskazuje jest naszym kontem osobistym. Gromadzisz na nim znajomych. Facebook pozwala na zgromadzenie maksymalnie 5 tys znajomych. Regulamin Facebooka wymaga, aby nazwa konto osobistego była imieniem i nazwiskiem konkretnej osoby, czyli Twoim. Nawet jeśli uda Ci się zarejestrować konto osobiste jako nazwa Twojej firmy ryzykujesz z czasem nałożeniem bana na to konto. Szkoda by było jakby udało Ci się rozwinąć ten profil a z czasem (zgodnie z regulaminem) zostałby on usunięty. Oczywiście na koncie prywatnym możesz udostępniać treści związane z pracą, czyli treści firmowe. Z poziomu konta osobistego możesz zarządzać stroną na Facebooku.

Konto firmowe. Z poziomu konta firmowego również możesz zarządzać stroną firmową na Facebooku. Jest ono wręcz do tego stworzone. To jest właśnie podstawowa różnica między kontem firmowym a osobistym. Przede wszystkim logując się do konta firmowego nie widzisz feedu tak jest to w przypadku profilu osobistego. Zarządzanie stroną lub kilkoma stronami jest tutaj znacznie prostsze. Potrzebujesz kilku kont reklamowych, sprawnego zarządzania dostępami, współpracujesz z agencją reklamową i musicie mieć dostęp wspólny do niektórych zasobów, musisz wygenerować kilka pikseli Facebooka? Do tego właśnie służy konto firmowe. Co ważne – do utworzenia konta firmowego na facebooku potrzebujesz posiadać profil osobisty na tym portalu.

Strona na Facebooku. Na stronie gromadzisz już nie znajomych, a fanów. Nie ma górnej granicy fanów tak jak w przypadku znajomych na koncie osobistym. Stronę na Facebooku nazywasz tak jak chcesz. Dzięki stronie możesz tworzyć płatne reklamy, masz dostęp do statystyk, możesz planować posty na przyszłość, dostawać opinię na temat swojej firmy, dodawać wydarzenia i wiele innych. Te wszystkie funkcjonalności są dostępne tylko jeśli masz stronę firmową. Z poziomu profilu osobistego nie ma w ogóle takich opcji.

Zbierając to wszystko w jedną całość, żeby było łatwiej zrozumieć:

  1. Zaczynając swoją obecność na Facebooku zakładasz profil osobisty.
  2. Do działań firmowych wymagane jest abyś posiadał stronę firmową.
  3. Zarządzać stroną możesz zarówno z poziomu profilu osobistego jak i konta firmowego. Jednak znacznie łatwiej jest to robić jako konto firmowe i właśnie po to zostało ono stworzone.

Jeszcze jedna bardzo ważna informacja, już wspomniana, ale chciałem to mocno zaakcentować. Zakładając konto osobiste na Facebooku MUSISZ PODAĆ SWOJE PRAWDZIWE PERSONALIA. Przede wszystkim wymaga tego regulamin Facebooka, który akceptujesz. Podając fikcyjne dane ryzykujesz, że Facebook zablokuje takie konto i będzie np. wymagał przesłania skanu dowodu osobistego przez Ciebie. Budowanie społeczności na FB nie jest procesem szybkim ani łatwym. Nie ryzykuj więc nałożenia blokady i utraty wszystkiego co wypracowałeś przez podanie fikcyjnych danych na samym początku.

Jak założyć stronę firmową na Facebooku?

Zajmie Ci to dosłownie kilka minut, a Facebook będzie prowadził Cię za rękę. Więc bez obaw, nie jest to nic trudnego.

  1. Przygotuj sobie zdjęcie profilowe. Na komputerach jest to obraz o wymiarach 170 x 170 pikseli, a na telefonach 128 x 128 pikseli. Zdjęcie to zostanie przycięte do okrągłej ramki.
  2. Przygotuj sobie zdjęcie w tle. Na komputerach jest to obraz o wymiarach 820 x 312 pikseli, a na telefonach 640 x 360 pikseli. Facebook zaleca aby jego rozmiar nie przekraczał 100 kb.
  3. Zaloguj się na swoje konto osobiste.
  4. Z menu po lewej stronie wybierz „STRONY”.
    jak założyć konto firmowe FB 1
  5. Następnie „UTWÓRZ NOWĄ STRONĘ”
    jak założyć konto firmowe FB 2
  6. Uzupełnij podstawowe informacje o stronie jak: nazwa, kategoria (zacznij wpisywać nazwę kategorii w jakiej chcesz aby Twoja strona została umieszczona, a Facebook podpowie Ci resztę). Umieść też krótki opis tego czym firma się zajmuje.
  7. Kliknij „UTWÓRZ STRONĘ” – i już 😃 jest strona 😃😃😃jak założyć konto firmowe FB 3
  8. Możesz pominąć krok 4 oraz 5 i przejść bezpośrednio tutaj: https://www.facebook.com/pages/create/
  9. W dalszych krokach Facebook będzie Cię prosił o uzupełnienie kolejnych informacji. Będziesz mógł podać adres swojej firmy, godziny otwarcia, kontaktowy mail oraz numer telefonu, linki do swoich stron i wiele innych. Im więcej informacji podasz tym lepiej.

Gdy już profil Twojej firmy na Facebooku zaistnieje możesz od razu pozyskać pierwszych fanów. Po prostu zaproś do polubienia wszystkich swoich znajomych. FB zresztą sam podpowiada taką opcję. Jakiś potencjał na początek więc od razu będziesz miał. Kolejnym Twoim fanom będzie znacznie łatwiej polubić fanpage jeśli zobaczą, że ktoś inny już go obserwuje.

Nie zapominaj o tym, że fanpage firmowy prowadzi się znacznie wygodniej z poziomu facebooka firmowego. Tak więc gdy już utworzysz swoją pierwszą stronę koniecznie dokonaj rejestracji firmy na Facebooku pod linkiem: https://business.facebook.com

Strona firmowa na FB – co na niej publikować?

Publikuj wszystko co jest związane z działaniem Twojej firmy. Twoi klienci na pewno z zaciekawianiem obejrzą jak działa Twoja biznes, co ma do zaoferowania itp. Jest to świetne miejsce, aby w sposób trochę mniej oficjalny pokazać Twój biznes od kuchni. Zaprezentuj pracowników firmy, pokaż Twoje miejsce pracy, opisz jak wygląda wasza codzienność.

Mimo, że jest to Facebook firmowy nie bój się pokazywać swojej twarzy i to dosłownie. Twoi fani znacznie lepiej będą reagowali, gdy zobaczą zdjęcie szefa w akcji, zamiast jakichś pięknych stockowych wstawek. Ja na koncie firmowym Movuto na FB pokazuje się bardzo często. Zarówno w stories jak i w postach, które zostają na dłużej na fanpage. Wzbudzasz tym bardzo duże zaufanie do firmy, a to jak wiadomo bardzo procentuje.

My jako firma szkoleniowa wszystkie kursy jakie organizujemy dodajemy jako wydarzenia na firmowym Facebooku.Daje to możliwość naszym klientom zadawania pytań do nas, jak i również komunikowania się między sobą. Wydarzenia na Facebooku można dodatkowo promować. Jest to więc kolejny kanał pozyskiwania klientów.

Świetne efekty daje też zbieranie opinii na koncie firmowym na FB. My często po szkoleniach prosimy, aby uczestnicy pozostawili nam pozytywną opinię. Sam wielokrotnie spotykam się z taką prośbą. Ostatnio w pewnej restauracji, po skończonym posiłku kelnerka zapytała się mnie czy nie chciałbym zostawić opinii na ich profilu firmowym. Jako, że byłem bardzo zadowolony nie było to dla mnie żadnym problemem i spełniłem prośbę przemiłej Pani. Przypuszczam jednak, że gdyby pracownica restauracji w sposób aktywny nie zabiegała o taką opinię, ja sam nie wpadł bym na ten pomysł.

Oczywiście firma musi zarabiać także profilu firmy na Facebooku umieszczaj też posty sprzedażowe. Organizujesz jakąś promocję, ciekawą akcję, kolejne wydarzenie? Właśnie po to prowadzisz profil firmowy i zbierasz fanów aby mieć gdzie ogłaszać tego typu rzeczy. Posty sprzedażowe na stronie firmowej nie są więc niczym złym.

Powrócę jeszcze na chwilę do profilu osobistego. Co do zasady Twoje konto osobiste będzie posiadać większy zasięg organiczny od profilu firmowego. Postaraj się to wykorzystać. Nie obawiaj się przyjmować zaproszeń do grona znajomych od klientów. Firma to również Ty. Udostępnij więc swój prywatny profil publicznie i postaraj się go wykorzystać do działań biznesowych. Robi tak bardzo wiele osób, w tym ja. Przy czym przyznam, że ja zbyt późno zorientowałem się jak wiele korzyści daje dobrze rozwinięty profil osobisty na FB. Po prostu zacznij traktować swoje konto prywatne jako kolejny kanał informowania i kontaktu o swojej firmie. Unikaj też publikowania treści, które mogą w jakikolwiek sposób wpłynąć niekorzystnie na Twój biznes. Tematy polityczne oraz weekendowe imprezy w gronie znajomych zakrapiane alkoholem warto zostawić tylko dla siebie.

Prowadzenie fanpage na Facebook – samodzielnie czy zlecić?

Prowadzenie firmowego Facebooka wymaga wiele czasu, pracy zaangażowania oraz wiedzy często technicznej. W mojej opinii prowadzenie fanpage powinno być swego rodzaju miksem działać – Twoich oraz agencji reklamowej, która profesjonalnie zajmuje się takimi tematami. Ja dokładnie tak działam na Facebooku – część postów jest mojego autorstwa, kolejne pochodzą od mojego pracownika a ostatnia część jest tworem agencji marketingowej. Jeśli chodzi o posty sponsorowane na FB czy też reklamy to w 100% zajmuje się tym agencja. Dobierają oni odpowiednią grupę odbiorców, ustawiają wszystkie parametry, a ja dzięki temu mam pewność, że wszystko działa tak jak należy. Z drugiej strony to Ty wiesz najlepiej jak działa Twoja firma. Nie możesz więc zlecić wszystkiego na zewnątrz. Część postów i działań na Facebooku musisz robić własnymi zasobami. Nie twierdzę, że musisz to być Ty osobiście, możesz do tego zadania wydelegować swojego pracownika. Ja tak robię i w przypadku moich fanpage ta strategia sprawdza się bardzo dobrze.

Przeglądanie Facebook bez konta – czy jest to możliwe?

Odpowiedź brzmi tak i nie. Otóż bez konta osobistego na Facebooku nie będziesz mógł oglądać profili prywatnych użytkowników Facebooka. Tak więc, aby oglądać profile oraz zdjęcia czy posty swoich znajomych będziesz musiał zarejestrować konto prywatne na Facebooku. Nie zajmuje to dużo czasu, więc bez obaw. Regulamin Facebooka wymaga, aby przy rejestracji podać swoje prawdziwe imię i nazwisko. Oczywiście możesz spróbować założyć fake konto na Facebooku. Nie mam akurat doświadczenia w tym temacie, gdyż nigdy tego nie robiłem. Szczerze mówiąc nie widzę w tym sensu, ale to tylko moja prywatna opinia. Być może masz inne spojrzenie na tą sprawę. Wiem natomiast. że Facebook potrafi weryfikować autentyczność profili na swoim serwisie, właśnie po to aby eliminować fałszywe konta na Facebooku.

Możliwe jest za to przeglądanie stron firmowych, czyli fan page na Facebooku. Będziesz je jednak widział w ograniczonym zakresie. Przede wszystkim co chwilę będzie Ci wyskakiwał pop up z informacją, aby się zalogować do serwisu. Kolejnym elementem ograniczającym funkcjonalność będzie przypięta belka na dole strony. Niby ona w niczym nie przeszkadza, ale jednak troszkę „uwiera”. Nie masz też możliwości zobaczenia komentarzy pod postami opublikowanymi na stronie firmowej Facebook.

Poniżej przedstawiam Ci zrzut ekranu, przedstawiający w jaki sposób będziesz widział mój fan page bez zakładania konta na Facebooku.
Facebook bez konta

Messenger bez Facebooka

Messenger jest komunikatorem internetowym takim jak WhatsApp czy Signal.  Jest to aplikacja/platforma stworzona przez zespół Facebooka i od zawsze kojarzy się z tym właśnie portalem społecznościowym. Jeśli kiedykolwiek zakładałeś prywatny profil na Facebooku Messengera dostawałeś niejako w pakiecie.

Jeszcze niedawno można było korzystać z Messengera bez posiadania konta na Facebooku. Wiele osób korzystało z tej możliwości.  Mogłeś się zalogować do komunikatora za pomocą swojego numeru telefonu. Obecnie takie rozwiązanie nie jest już możliwe i aby korzystać jako nowy użytkownik z Messengera musisz zarejestrować się na Facebooku.

Czy można założyć konto firmowe na Facebooku bez konta prywatnego?

Na początku tego artykułu wyjaśniłem następujące pojęcia:

  • Konto prywatne na Facebooku.
  • Konto firmowe na Facebooku.
  • Strona na Facebooku.

Co do zasady to są trzy oddzielne konta. Jednak jest jeden ojciec lub matka ich wszystkich. To jest Twoje konto osobiste na Facebooku. Aby założyć stronę firmową potrzebujesz posiadać konto prywatne. Stroną na Facebooku możesz zarządzać zarówno z poziomu konta prywatnego jak i konta firmowego. Inaczej mówiąc nie potrzebujesz konta firmowego, aby posiadać stronę na Facebooku. W przypadku jednej strony nie ma to większego znaczenia, ale gdy już zarządzasz kilkoma stronami na Facebooku zdecydowanie wygodniej jest to robić z poziomu konta firmowego na Facebooku. To taka moja mała sugestia, oczywiście nie musisz tego robić. Jeżeli jednak zechcesz założyć konto firmowe i z poziomu tego konta zarządzać stronami, tworzyć posty, reklamy, piksele Facebooka itp – konto osobiste będzie wymagane. Ujmując to w jedno zdanie: do utworzenia konta firmowego jest potrzebne konto prywatne na Facebooku.

Mam nadzieję, że ten wpis był przydatny dla Ciebie. Jeśli zastanawiasz się jak ja oraz moja firma działamy w social media zapraszam Cię na nasze profile:

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, sugestie, obserwacje itp. zostaw komentarz pod tym artykułem.

Dziękuję Ci za uwagę i zapraszam do innych wpisów.

Piotr Weppe

Źródło zdjęcia: Pixabay.