sklep internetowy

Jak założyć sklep internetowy. Od czego zacząć?

Spis treści:
1. Własny sklep internetowy – kiedy warto o nim pomyśleć?
2. Jak założyć sklep internetowy krok po kroku.
3. Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?
4. Gdzie założyć sklep internetowy?
5. Darmowy sklep internetowy – czy to możliwe?
6. Jak prowadzić sklep internetowy – o czym musisz pamiętać?
7. Jak założyć sklep internetowy – podsumowanie

Na początek kilka danych statystycznych. Analitycy Santander Bank Polska obliczyli, że udział e-commerce w handlu detalicznym w 2020 roku może wynieść ok 8%. W 2019 roku było to 5,4%. Jak podaje Shoper (platforma do prowadzenia sklepów internetowych) sklepy internetowe oparte na tym oprogramowaniu odnotowały w czerwcu 2020 sprzedaż większą o 110% licząc rok do roku. Sprzedaż w moim sklepie internetowym w okresie styczeń 2020 – listopad 2020 była większa o około 95% porównując ten sam okres w 2019 roku. Jaki z tego wniosek? Sprzedaż sklepów internetowych rośnie i nic nie zapowiada tego, aby ten trend miał się odwrócić.

Myślę więc, że artykuł o tym jak założyć własny sklep internetowy jest jak najbardziej pożądany. Pociąg jeszcze stoi na peronie i czeka na podróżnych, ale już zaraz może odjechać. O tym jak otworzyć sklep internetowy poświęciłem całą playlistę na swoim kanale na Youtube. Zapraszam Cię do obejrzenia filmów jakie tam umieszczam: Sklep internetowy krok po kroku. Część informacji w tym wpisie będzie się powielała z tą playlistą, część będzie nowa. Potraktuj więc ten artykuł jako uzupełnienie Youtube i najlepiej jakbyś zapoznał się z jednym i drugim. Zaczynamy…

Własny sklep internetowy – kiedy warto o nim pomyśleć?

Własny sklep internetowy jest świetnym pomysłem dla wszystkich młodych mam. Nie wiem czy posiadasz konto na Instagramie. Ja założyłem tam swój profil na początku tego roku i dość mocno wciągnęło mnie to medium. Przeglądam dość często różne profile, obserwuje w jaki sposób są prowadzone, staram się podpatrywać różne sztuczki. No dobrze, ale do brzegu – jest spora liczba kont Pań, które opiekują się swoimi dziećmi, a jednocześnie prowadzą swoje sklepy internetowe. To pokazuje, że jest popyt na tego typu sklepy internetowe. Dodam jeszcze, że z moich obserwacji wynika, że mamy najczęściej sprzedają ubrania bądź zabawki.

Jak widzisz mimo pandemii, ogólnoświatowego kryzysy handel w internecie ma się całkiem dobrze. Co rok są wzrosty, a sytuacja jaka obecnie panuje (jak np. czasowe zamknięcie galerii handlowych) jeszcze te wzrosty potęguje. Własny sklep internetowy jest więc świetną opcją na obecny kryzys. Na początek możesz to potraktować jako dodatek do Twojego budżetu, ale być może z czasem Twój własny e-commerce stanie się podstawowym źródłem utrzymania. Moment na to jest obecnie bardzo dobry.

Jak założyć sklep internetowy krok po kroku

Założenie własnego sklepu internetowego to nie jest jakieś bardzo trudne zadanie. Jednak należy się do niego odpowiednio przygotować. Poniżej lista 8 rzeczy, którymi w mojej opinii powinieneś się zająć jeżeli planujesz start własnego biznesu w internecie:

  1. Co chcesz sprzedawać W mojej opinii najlepiej handlować tym na czym się znamy. Czy to w związku z pracą zawodową czy też Twoim hobby. Zasadności sprzedawania asortymentu na którym się znamy jeśli chodzi o kwestię merytoryczną raczej nie trzeba nikomu udowadniać. Jeżeli będziemy handlować w branży na której się znamy pojawia się jeden dodatkowy atut – mianowicie od początku będziesz miał potencjalnych klientów na zakupy w Twoim sklepie internetowym. To będą Twoi znajomi, którzy zakładam, że w jakiejś części podzielają Twoje zainteresowania.
    Jeżeli planujesz wejść w branżę, którą nie do końca znasz zrób najpierw gruntowne badanie rynku. Podam Ci kilka przykładów:

    1. Sklep internetowy z elektroniką – nastaw się na konkurencję z ogromnymi graczami jak Media Markt, RTV Euro AGD, X-Kom itp. Marże w elektronice są niezwykle małe, sam towar natomiast stosunkowo drogi. Zastanów się czy masz na tyle dużo kapitału, żeby handlować takim sprzętem. Jestem przekonany, że nie będziesz uzyskać podobnych cen zakupu jak duże sieci handlowe. Weź pod uwagę np. to, że klient ma prawo zwrotu towaru w ciągu 14 dni. Konsumenci dość często z tego prawa korzystają. Zapewne nie uśmiecha Ci się sprzedać telewizor za kilka tysięcy złotych, a następnie otrzymać go z powrotem w ramach zwrotu konsumenckiego. Tak więc branża RTV/AGD to ogromna konkurencja, niskie marże oraz wysokie koszty towaru. Osobiście unikałbym.
    2. Sklep internetowy z odzieżą – mam kilku znajomych, którzy prowadzą sklepy internetowe z odzieżą i bardzo sobie chwalą. Pomijając kwestie odpowiedniego doboru ubrań zwracają oni uwagę na bardzo dużą ilość zwrotów. Nie jest to ani wada, ani zaleta. Taka jest po prostu specyfika tej branży. Klienci kupują jeden rodzaj ubrania w kilku rozmiarach od razu z nastawieniem, że część produktów będą zwracali. Kluczowe tutaj będą odpowiednie procedury postępowania w przypadku zwrotów. Swoją marżę musisz ustawić tutaj odpowiednio wysoko. Tak, żeby nie tylko pokrywała Twoje normalne koszty jak lokal, opłata za media, ZUS itd. ale żeby również pokrywała koszty obsługi zwrotów. Pamiętaj też, że na końcu Ty musisz na tym zarobić.
    3. Produkty z terminem ważności – np. żywność, kosmetyki, odżywki dla sportowców. Tutaj ogromne znaczenie będzie miała logistyka oraz trzymanie stanów magazynowych na odpowiednim poziomie. Mam tu na myśli dbałość o to, żebyś nie został na magazynie z produktami, których termin ważności minął.
    4. A może chcesz otworzyć sklep internetowy dropshipping? W tym miejscu odeślę Cię do kolejnego mojego artykułu (oczywiście ten przeczytaj do końca :)) Dropshipping: co to jest…
  2. Zakładanie firmy. W drodze do założenia własnego sklepu internetowego przyjdzie odpowiedni moment na realizację tego kroku. Ciężko jest tutaj powiedzieć, czy to będzie drugi czy piąty krok. Im lepsze rozeznanie rynku zrobisz przed założeniem działalności gospodarczej tym lepiej. Założenie firmy wiąże się już bowiem z poniesieniem kosztów, takich jak np. składki ZUS. Teoretycznie możesz działać w ramach tzw. działalności nierejestrowanej. Limit przychodów na takiej działalności w 2020 roku wynosi 1300 zł miesięcznie. Może być to jednak mocno niewystarczający limit w związku z tym, że marże w handlu internetowym nie są wysokie. Dodatkowo będziesz musiał nawiązać już pewne współprace b2b np. z platformą sprzedaży, operatorem płatności czy hurtownią z której będziesz brał towar. Firmy działające na rynku b2b raczej niechętnie wchodzą we współpracę z osobami prywatnymi.
  3. Sklep internetowy platforma. Do wyboru masz sklep internetowy w modelu Open Source lub SaaS. Ja jestem gorącym zwolennikiem rozwiązań typu SaaS. Napisałem o tym cały artykuł, nie chcąc się więc powtarzać po prostu odeślę Cię do niego: Sklep internetowy jaka platforma? Na końcu tego artykułu również znajdziesz kilka informacji w temacie wyboru odpowiedniej platformy dla sklepu internetowego.
  4. Wysyłka zamówień w sklepie internetowym. Tak naprawdę musisz mieć dwie formy wysyłki: kurier i paczkomaty. Jeżeli chcesz możesz do tego dorzucić Pocztę Polską. Ja osobiście nie korzystam i nie odczuwam jakichkolwiek negatywnych skutków w związku z tym. Dobrą informacją tutaj jest to, że na początku działalności nie musisz się wiązać żadną umowę z firmą kurierską. Inpost obecnie umożliwia za pośrednictwem paczkomatów wysyłkę zarówno kurierską jak i do paczkomatu. Nie musisz się nigdzie rejestrować, ani podpisywać umów – po prostu wchodzisz na stronę, generujesz list przewozowy, szybkim przelewem opłacasz paczkę i już. Możesz też korzystać z tzw. brokerów usług kurierskich. Są to firmy pośredniczące pomiędzy Tobą, a firmą kurierską w wysyłaniu paczek. Jeżeli nie wysyłasz wielu zamówień broker zaproponuje Ci dużo lepsze ceny wysyłki niż korzystanie bezpośrednio z usług kuriera.
    Kiedy już osiągniesz odpowiednio duży wolumen wysyłek możesz nawiązać bezpośrednią współpracę z firmą kurierską. Najwięksi gracze na rynku do DPD (korzystam z ich usług w dwóch swoich firmach), DHL, FedEx, UPS. Standardem w tego typu współpracach jest zapis w umowie, w którym deklarujesz minimalną ilość wysyłek w ciągu miesiąca. Tak więc na początku korzystaj z usług brokerów, a z czasem przejdź bezpośrednio do współpracy z firmą kurierską.
  5. Formy płatności w sklepie internetowym. Standardem w sklepach internetowych są 3 formy płatności:
    1. Tradycyjny przelew bankowy – podajesz klientowi numer konta, a on zwykłym przelewem wpłaca Ci pieniądze.
    2. Pobranie – czyli płatność gotówką (choć od pewnego czasu jest możliwość również płatność kartą) u kuriera przy odbiorze.
    3. Szybkie przelewy bankowe/karty kredytowe/BLIK – tutaj będziesz musiał podpisać umowę z operatorem płatności. Na naszym rynku jest ich kilku np. Dotpay, Przelewy24, PayU. Zapoznaj się z ich ofertą oraz warunkami współpracy. Rzeczy na które powinieneś zwrócić uwagę to wysokość prowizji oraz czas oczekiwania na wypłatę środków. Jest to najpopularniejsza forma płatności, więc musisz mieć szybkie przelewy i karty w swoim sklepie internetowym. Jeżeli planujesz ekspansję zagraniczną zainteresuj się Paypalem.
  6. Prawo. Kwestii prawnych do ogarnięcia jest naprawdę dużo: regulamin, polityka prywatności, polityka cookies, przetwarzanie danych osobowych, wszelkie obowiązki informacyjne, których jest sporo. Sugeruje tutaj posiłkować się usługami fachowców. Jest na rynku sporo prawników lub firm zajmujących się tego typu tematami. Przestrzeganie przepisów prawa jest naprawdę bardzo istotne. Kilka lat temu dość głośnym echem w branży odbiły się przypadki pozywania sklepów internetowych do sądu za stosowanie klauzul niedozwolonych w swoich sklepach internetowych. Temat ostatnio ucichł, ale nie jest powiedziane, że nie wróci w tej czy innej formie. Tak więc tutaj posiłkuj się usługami specjalistów. Absolutnie nie idź w kierunku kopiowania regulaminów innych sklepów internetowych i przerabiania ich na własne potrzeby. Przede wszystkim jest to niezgodne z prawem – każdy regulamin posiada swojego autora i jako utwór jest chroniony przez prawa autorskie. Tak więc kopiowanie regulaminu jest po prostu niezgodne z prawem. Kolejną kwestią jest to, że każdy sklep internetowy posiada jakąś swoją unikatową charakterystykę działania. Zarówno regulamin jak i inne dokumenty prawne w Twoim sklepie internetowym muszą być dostosowane do Twojej specyfiki działania.
  7. Testy sklepu internetowego. Przeprowadzanie testów jest bardzo istotne zarówno przed założeniem sklepu internetowego jak i wtedy gdy już on działa. Powinieneś robić to cyklicznie. Ja u siebie testy staram się przeprowadzać raz na miesiąc lub zawsze gdy zachodzi podejrzenie, że coś nie działa tak jak powinno. Co testować? Odpowiedź jest prosta: wszystko co tylko możliwe, szczególnie od strony klienta. Składaj zamówienia z różną formą płatności oraz sposobem dostawy. Rób to zarówno na telefonie jak i na komputerze stacjonarnym. Sprawdzaj działanie strony na różnych przeglądarkach oraz wielu modelach telefonów. O ile to możliwe poproś jak największą ilość osób o przeprowadzenie takich testów. Niech to będą Twoi znajomi, członkowie rodziny, pracownicy. Im więcej testów tym lepiej. Nie wszystko będzie idealnie, ale najważniejsze jest żeby wszystko działało. Pogódź się z myślą, że coś zawsze pozostanie do polepszenia, zoptymalizowania. Zakładam, że nie chciałbyś jednak, aby klienci wychodzili z Twojego sklepu bez dokonania zakupu z przyczyny jakiegoś błędu, który można było wychwycić za pomocą testu.
  8. Pozyskiwanie klientów, czyli źródła ruchu w sklepie internetowym. Żeby ktoś dokonał zakupu musi w jakiś sposób trafić do Twojego sklepu internetowego. Nie każdy kto odwiedzi Twój sklep internetowy dokona zakupu. Możesz założyć, że zakupu dokona jeden na stu odwiedzających. Jest to tak zwany współczynnik konwersji (stosunek ilości osób, które kupiły do wszystkich które odwiedziły sklep internetowy). Sam więc widzisz, że aby zdobyć odpowiednią ilość zamówień musisz ściągnąć na stronę odpowiednio dużą liczbę odwiedzających. Napisałem na ten temat artykuł: Źródła ruchu na stronie – sprzedaż przez internet, do którego w tym miejscu Cię odsyłam.

Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?

Jest jedna prosta odpowiedź na to pytanie: to zależy 🙂 Od czego zależy ile kosztuje prowadzenie sklepu internetowego? Zobacz moje krótkie podsumowanie oraz przemyślenia na ten temat.:

  1. W największej mierze koszty prowadzenia sklepu internetowego będzie zależny od tego jaką platformę do prowadzenia sklepu internetowego wybierzesz. Wcześniej dałem już link do artykułu w którym opisuję jak ja to widzę.
  2. Miesięczny koszt prowadzenia sklepu internetowego w modelu SaaS zaczyna się od 34 zł miesięcznie (cena sprawdzona na stronie jednego z dostawców oprogramowania). W tej cenie otrzymujesz praktycznie wszystko co jest potrzebne do tego, aby zacząć sprzedawać – mam tu na myśli hosting, certyfikat ssl, integracje z kurierami oraz bramkami płatności, własny adres e-mail. Nie chcę tutaj nikogo reklamować, tak wynika z poszukiwań jakie przeprowadziłem na potrzeby tego artykułu.
  3. Abonament na prowadzenie sklepu internetowego w Saasie może wzrosnąć nawet do kilkuset złotych miesięcznie. Najwięcej tu zależy od tego ile produktów masz w ofercie oraz jak wiele osób w skali miesiąca odwiedza Twój sklep internetowy. Można przyjąć, że cena miesięcznego abonamentu dla sklepu internetowego, który posiada ponad 10 tys produktów, generuje ponad 1000 zamówień miesięcznie, a odwiedza go ponad 50 tys. osób miesięcznie powinna oscylować około 200 zł miesięcznie. Chyba nie jest to bardzo dużo.
  4. Jeżeli nie chcesz sklepu abonamentowego nie ma górnej granicy kosztów jaką będziesz musiał ponieść. Będziesz potrzebował takie rzeczy jak:
    1. Serwer.
    2. Certyfikat SSL.
    3. Programistę, który chętnie skasuje Cię minimum 150 zł netto za godzinę swojej pracy.
    4. Grafika, który równie chętnie Cię skasuje, ale już trochę mniej niż programista.
    5. Bardzo dużo swojego czasu, który nie wiem ile kosztuje.
    6. Bardzo dużo nerwów oraz cierpliwości (dla wszystkich programistów i grafików, z którymi miałem przyjemność współpracować pojęcie czasu było bardzo względne).
    7. Bardzo dużo wiedzy będziesz musiał przyswoić.
    8. Bardzo dużo innych rzeczy, o których nie mam pojęcia, bo od 10 lat prowadzę własny sklep internetowy i zarabiam pieniądze a nie zgłębiam tajniki pisania kodu.
  5. Nie idź drogą Open Source, uwierz mi i nie rozkminiaj. Przynajmniej na starcie 😀
  6. Niezależnie od tego czy będziesz działał na SaaS czy Open Source (Magento, Presta, Woocommerce) zawsze musisz wykupić domenę. Jest to jednak koszt pomijalny – cena domeny za pierwszy rok często wynosi 1 zł, następne lata to około 100 zł rocznie (choć bywa znacznie taniej, ale tak naprawdę różnica kilkudziesięciu złotych w skali roku nie jest żadną różnicą).
  7. Wcześniej pisałem już o kwestiach prawnych o których należy pamiętać przy otwieraniu sklepu internetowego. Wzory regulaminu, wzoru formularza reklamacyjnego, formularza odstąpienia od umowy itd. zaczynają się od 250 zł. Często twórcy takich wzorów oferują w cenie bezpłatną roczną aktualizację. Tzn. jeżeli coś by się zmieniło w prawie w ciągu roku dostaniesz o tym informację oraz uaktualniony wzór regulaminu. Jeżeli chcesz idealnie dopasować regulamin sklepu internetowego do Twoich potrzeb będzie to koszt ok 500-700 zł (ja polecam takie rozwiązanie).
  8. Koszt towaru – możesz zacząć handlować bez towaru. Napisałem już jeden artykuł na temat dropshippingu, do którego zresztą już Cię odesłałem.  Co prawda ogólnie nie polecam tego modelu jeśli chcesz założyć sklep internetowy. Możesz jednak skorzystać z niejako formy mieszanej pomiędzy typowym sklepem internetowym dropshipping a własnym magazynem. Mianowicie wstaw do oferty sklepu internetowego produkty od swoich dostawców i zamawiaj je na swój magazyn w momencie dokonania zakupu przez klienta. Przy okazji każdego zamówienia zawsze kupuj kilka sztuk więcej danego produktu. W ten dość bezpieczny finansowo sposób będziesz w mógł zbudować swoje własne stany magazynowe. Tak więc na początek na zakup towaru nie musisz poświęcać środków finansowych.
  9. Sprzęt komputerowy oraz drukarka. Jeśli jeszcze nie masz musisz się zaopatrzyć. Komputer, myślę, że wiadomo po co. Drukarki natomiast będziesz potrzebował do drukowania FV (choć możesz je też wysyłać mailem) oraz do drukowania etykiet, tzw. listów przewozowych dla kurierów.
  10. Lokal. Nie będziesz potrzebował żadnego lokalu na początku. Ja zaczynałem we własnym mieszkaniu, Jeff Bezos Amazona założył w garażu, więc i Tobie żaden lokal na początek nie będzie potrzebny. Koszt 0 zł.
  11. Myślę, że żeby wystartować ze swoim własnym sklepem internetowym będziesz potrzebował nie więcej niż tysiąc złotych jednorazowo (zakładając, że masz już swój komputer) oraz nie więcej niż 100 zł jako stały comiesięczny koszt – jak będziesz zaczynał tym comiesięcznym kosztem będzie abonament za platformę sklepu internetowego.

Gdzie założyć sklep internetowy?

Jak już pewnie zdążyłeś się zorientować nie jestem zwolennikiem Open Source. Nie wiem, czemu ludzie w ogóle w to wchodzą. A już szczególnie na początku działalności. Nie będę się tu pastwił. Czytasz, ten artykuł, czyli zastanawiasz się jak założyć sklep internetowy? Kolejnym wnioskiem jaki wyciągam jest to, że doświadczenia też nie masz dużego. Dlatego właśnie musisz iść w rozwiązanie pudełkowe SaaS. No dobrze, ale który Saas wybrać na założenie własnego sklepu internetowego?

Pomocny może okazać się tutaj ten raport: https://www.senuto.com/pl/blog/raport-ecommerce-w-polsce/ .Nie jest to żadna reklama, ale ktoś zrobił kawał dobrej roboty tworząc ten raport, należy więc zalinkować. Według raportu najpopularniejsze platformy do prowadzenia sklepów internetowych w modelu Saas w Polsce to: Shoper, Clickshop, IAI Shop, Shoplo, Redcart, Sky shop, Sote. Swój wybór ograniczyłbym więc do tych platform. Jak zatem dokonać odpowiedniego wyboru dla siebie:

  1. Zapoznać się z tym artykułem: Sklep internetowy – jaka platforma?
  2. Oczywiście przeanalizować cenniki i wybrać ten który jest dla Ciebie najbardziej dopasowany. Pamiętaj nie musi być tanio, ale musi być dobrze.
  3. Każda z platform czymś się wyróżnia. Sky shop np. z tego co widzę bardzo często reklamuje się posiadaną dużo ilością integracji z hurtowniami dropshipping. IAI Shop natomiast jest sklepem dla bardziej zaawansowanych użytkowników. Na tym oprogramowaniu stoi wiele dużych sklepów, działających na polskim rynku.
  4. Kontaktuj się każdym możliwym kanałem z obsługą każdej z platform do sprzedaży internetowej: dzwoń, pisz maile, korzystaj z czata. Ocenisz w ten sposób jakość obsługi klienta.
  5. Poszukaj opinii w internecie.
  6. Zapytaj na branżowych grupach na FB. Podrzucę tutaj dwa linki:
    https://www.facebook.com/groups/512365358860279/
    https://www.facebook.com/groups/ecommercepoland/
  7. Znajdź sklepy działające na każdym z tych systemów i złóż w nich testowe zamówienia. Sprawdź jak wygląda ścieżka zakupowa, oceń która z nich jest najbardziej przyjazna dla Ciebie.

Darmowy sklep internetowy – czy to możliwe?

Owszem możesz założyć własny sklep internetowy za darmo. Pytanie tylko czy to ma sens? Ja lubię takie powiedzenie „Nie ma darmowych obiadów”. Jeśli wejdziesz głębiej w szczegóły może się okazać, że darmowych sklepów internetowych nie ma. Zawsze zapłacisz w ten czy inny sposób. Jakie to sposoby?

Bardzo często darmowy sklep internetowy powiązany jest z koniecznością wykupienia innej pełnopłatnej usługi u danej firmy. Zawsze tego typu sklepy internetowe mają bardzo ograniczone funkcjonalności. Wiąże się to z tym, że z czasem musisz przejść na wersję płatną, bo robi się dla Ciebie już trochę za ciasno. Jest już Ci szkoda poświęconego czasu i zostajesz na tej platformie, tyle że w wersji płatnej, a nie musi to być optymalny wybór.

Darmowe sklepy internetowe określiłbym więc mianem wersji demo. Niektórzy dostawcy oprogramowania do prowadzenia sklepów internetowych oferują darmowy okres próbny, a inni nazywają swoje sklepy internetowe darmowymi, ale to tak naprawdę tylko zajawka prawdziwego oprogramowania.

Jak prowadzić sklep internetowy – o czym musisz pamiętać?

Sklep internetowy przede wszystkim musi działać. Zarówno w wersji na komputery jak i na telefony. Powiedziałbym, że właśnie na użytkowników mobile musisz zwrócić uwagę. Ponad 50% zamówień (przynajmniej u mnie, nie znam badań całego rynku) jest składanych za pośrednictwem telefonów. Tak więc regularnie sprawdzaj i testuj czy wszystko działa tak jak powinno.

Obsługa klienta – temat tak oklepany, że ciężko cokolwiek nowego napisać. Jeśli klient zostanie dobrze obsłużony i będzie zadowolony prawdopodobieństwo tego, że do Ciebie wróci jest wysokie. Istnieje też spora grupa klientów – tzw łapaczy okazji. Dla nich jedynym kryterium wyboru będzie stanowiła cena.

Dobrej jakości zdjęcia oraz opisy produktów. W większości dostaniesz je od hurtowni/importerów z którymi współpracujesz. Możesz się jednak wyróżnić i stworzyć własne opisy produktów. Z pewnością będzie to miało pozytywny wpływ na SEO, czyli pozycję Twojego sklepu internetowego w wyszukiwarce.

Klienci zwracają dużą uwagę na czas realizacji zamówienia. UWAGA. To wcale nie oznacza, że musisz siedzieć po nocach i pakować paczki, aby jak najszybciej dotarły one do klienta. Istotna jest rzetelna informacja o tym kiedy zamówienie będzie wysłane. Jeżeli zajmuje Ci to 3 dni, to nie pisz, że wysyłasz w 24h. Część produktów jakie oferuję w swoim sklepie internetowym ma termin realizacji 7 dni. Klienci kupują te towary, nawet z tak długim terminem wysyłki. Ja natomiast rzetelnie i lojalnie informuję o tym fakcie na stronie z produktem.

Jak założyć sklep internetowy – podsumowanie

Na początku tego wpisu odesłałem Cię do całej playlisty „Sklep internetowy krok po kroku” jaką stworzyłem specjalnie dla osób, które się zastanawiają jak założyć sklep internetowy. Na koniec chciałem Ci wskazać konkretny film, który krok po kroku pokaże Ci co trzeba zrobić aby mieć własny sklep internetowy.

Piotr Weppe

Źródło zdjęcia: Pixabay.com