sklep internetowy platforma

Jaka platforma do sklepu internetowego?

Spis treści:

  1. Jaka platforma do sklepu internetowego – wprowadzenie
  2. Platforma do sklepu internetowego: Open Source czy SaaS?
  3. Bezpieczeństwo sklepu internetowego
  4. Aktualizacje platformy sklepu internetowego
  5. Aktualizacje API sklepu internetowego
  6. Wdrażanie nowości w sklepie internetowym
  7. Własne wymagania co do platformy sklepu internetowego
  8. Własna szata graficzna w sklepie internetowym
  9. Co to znaczy, że sklep internetowy jest Twój?

Jaka platforma do sklepu internetowego – wprowadzenie

Piotr Weppe, dzień dobry. Kłaniam się nisko. Witam Cię serdecznie na swoim YouTubie.

Jeżeli planujesz otworzenie własnego sklepu internetowego, to jednym z pierwszych pytań jakie powinieneś sobie zadać jest „Jaka platforma do sklepu internetowego?”. O tym właśnie będzie dzisiejszy odcinek. Zapraszam do oglądania.

Sprawdź moje autorskie szkolenie:

Platforma do sklepu internetowego: Open Source czy SaaS?

Twoja decyzja na początku będzie się ograniczała do dwóch wyborów:

  • Czy wziąć platformę sklepu internetowego w abonamencie typu SaaS?
  • Czy wziąć takie rozwiązanie dedykowane: WooCommerce, PrestaShop, Magento?

Na początku taką decyzję musisz podjąć. Ja bym trochę porównał Twoją obecną sytuację do sytuacji takiego pana ok. 40 lat, którego dopadł kryzys wieku średniego. Jest troszkę zaniedbany, jest troszkę otyły. Postanowił coś zrobić ze swoim życiem. Postanowił zająć się aktywnością fizyczną, a jego aktywność fizyczna ogólnie skończyła się 20 lat temu wraz z obowiązkowymi lekcjami WF-u w szkole ponadpodstawowej. On sobie myśli jakby tu zrzucić parę kilogramów? Najłatwiej będzie jeździć na rowerze. Od czego zaczyna swoją przygodę rowerową? Od czytania forów internetowych, Facebooka. Jaki rower wybrać? Czy rama ma być karbonowa, czy jakaś inna technika NASA? Czy hamulce tarczowe, czy takie zwykłe? Czy przerzutek ma mieć z tyłu 8, 9, 10? Jaka jest różnica między rowerem za 25 tysięscy, a takim za 23 tysiące?

Ale to chyba nie o to tu chodzi! Chodzi o to, żeby wsiąść na rower i zacząć pedałować. Zacząć jeździć, zacząć gubić kilogramy. O to w tym wszystkim chodzi!

Z wyborem platformy do sklepu internetowego jest podobnie. Życzę Ci tego, żebyś założył ten sklep i żeby on sprzedawał dużo i dawał Ci kupę pieniędzy, bo na tym to wszystko ostatecznie polega. Ale weź pod uwagę to, że może się nie udać. Czy jest sens inwestować duże pieniądze w dedykowaną platformę sklepu internetowego? Inna kwestia jest jeszcze taka czy to dedykowane oprogramowanie rzeczywiście będzie lepsze, ale to już jest inna kwestia.

Abonament na platformę do sklepu internetowego możesz już kupić za kilkadziesiąt złotych miesięcznie i zacząć sprzedawać. Oczywiście decyzja co zrobisz, będzie Twoja. Ja tutaj w tym filmie dzisiejszym wrzucę takich kilka punktów, nad którymi chciałbym, żebyś się zastanowił, podejmując tę ostateczną decyzję.

Bezpieczeństwo sklepu internetowego

Ja jestem dosyć przewrażliwiony na punkcie bezpieczeństwa w Internecie. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy to przechowujesz tam dane wrażliwe swoich klientów:

  • imię i nazwisko,
  • adresy, na które idą paczki,
  • numery telefonów,
  • maile.

To jest generalnie łakomy kąsek dla różnej maści hakerów, takiej ciemnej strony internetu, którzy by te dane chcieli często pozyskać. Wbrew pozorom wycieki danych ze sklepów internetowych dość często się zdarzają. Słyszymy o tych największych, nie chcę wymieniać, ale zdarzają się takie wycieki.

Teraz, jeżeli masz, weźmy np. WooCommerce na swoim serwerze to Ty jesteś odpowiedzialny za całe te kwestie bezpieczeństwa, ale chyba się do końca nad tym nie znasz. Inna sprawa, jeżeli się na tym znasz, to jest zupełnie inny temat. Zakładam jednak, że się nie znasz na programowaniu, na informatyce. Czy chcesz brać to na siebie? Taki duży ciężar? Bo jeżeli masz oprogramowanie sklepu internetowego typu SaaS to generalnie dostarczyciel tego oprogramowania bierze na siebie odpowiedzialność związaną z kwestiami bezpieczeństwa. Zastanów się, to jest chyba dosyć istotny aspekt.

Aktualizacje platformy sklepu internetowego

W internecie wszystko się zmienia. Wszystko się zmienia i jest tak, że niektóre rzeczy trzeba aktualizować. Ja mam swojego bloga piotrweppe.pl. Zapraszam Cię do niego. On jest postawiony na WordPress’ie. Tam na tym blogu nie ma żadnych skomplikowanych funkcjonalności. Tam jest po prostu tekst. Wrzucam tam artykuły, a mówiąc już szczegółowo to transkrypcje z moich odcinków na YouTube.

Co tam się dzieje na tym blogu? Tam się dzieje to, że mimo, że on jest tak prosty to tam co miesiąc jest kupę różnych aktualizacji, które trzeba zrobić. Często zdarza się tak, że jakaś jedna aktualizacja gryzie się z inną aktualizacją i coś tam się wykrzaczy. Tekst jest krzywo napisany:)

Ostatnio chciałem wdrożyć tam dwie nowe funkcjonalności. I co się okazało? Że to nie jest takie proste, bo jedno właśnie koliduje z drugim. Zwykły blog bez żadnych funkcjonalności po prostu artykuły. Nie wyobrażam sobie co się musi dziać w kwestiach aktualizacji w takim właśnie WooCommerce, PrestaShop i tak dalej,

Aktualizacje API sklepu internetowego

Działasz już sobie wesoło. Sprzedajesz wesoło, masz integrację np. z kurierami, z paczkomatami, z DPD albo z UPS’em. I to się dzieje wszystko automatycznie. Klient składa zamówienie w Twoim sklepie internetowym, podaje swój adres. Automatycznie generujesz listy, aż do momentu jak DPD albo UPS zmieni coś po stronie swojego API. Jeżeli masz swój własny sklep internetowy, na którym tak Ci zależało, na WooCommerce. To co musisz zrobić? Albo jesteś mega programistą i ogarniasz aktualizacje API, albo musisz pisać do gościa, który Ci ten sklep wdrażał.

Drogi Panie, proszę mi to tutaj zaktualizować. A on mówi co? Siano, będzie potrzebne siano. Za wszystko trzeba tam płacić, bo to też jest generalnie mit, że własny sklep internetowy jest tańszy niż platforma do sklepu internetowego typu SaaS. Weź to pod uwagę, że takie zmiany w API zdarzają się dosyć często i to trzeba aktualizować.

Wdrażanie nowości w sklepie internetowym

Równie często co zmiany w różnych programach, wtyczkach, które masz do tej pory jest to, że pojawiają się w nich nowości. Platformy sklepów internetowych typu SaaS mają to do siebie, że one nie działają w oderwaniu od rzeczywistości, w oderwaniu od rynku. Ich na rynku jest kilka czy kilkanaście. I one między sobą rywalizują. Nie może być tak, że pojawia się coś nowego na rynku, jakaś nowa platforma sprzedażowa. Nie może być tak, że jedna platforma zrobi z nią integrację, a druga nie będzie jej miała. One wszystkie równają w górę, bo tam jest konkurencja.
Więc w platformach sklepu internetowego typu SaaS to jest kwestia czasu kiedy nowości, które pojawiają się na rynku będziesz miał dostępne u siebie w sklepie. W sklepie postawionym na WooCommerce, który jest Twój własny i w ogóle, to jest kwestia pieniędzy i też czasu programisty, który Ci to wdraża i jego chęci do wdrożenia tego.

Weź też pod uwagę to, że z czasem może się też okazać, że on już nie chce z Tobą współpracować, a Ty w ogóle nie wiesz co tam się dzieje w tym sklepie. Masz to wszystko rozgrzebane i olaboga, olaboga.

Własne wymagania co do platformy sklepu internetowego

Własne wymagania, bo jak mam swój własny sklep to ja tam mogę zrobić cokolwiek mi się żywnie podoba. Owszem możesz to zrobić, ale pytanie czy jest to konieczne? Bo szczerze mówiąc, tutaj mówiłem przed chwilą o nowościach, ale nie znam jakichś tam istotniejszych funkcji, które by w SaaS’ach nie były dostępne. Nie znam tego. A, że Ty masz jakiś pomysł, że po prostu zrewolucjonizujesz e-commerce i będziesz sprzedawał w nowy lepszy sposób. No okej. Życzę Ci tego, żeby tak się stało.

Prawda jest taka, że to co sprzedaje i to co działa po prostu jest dostępne w SaaS’ach. Jest dostępne w ramach abonamentu platformy sklepu internetowego.
A to co Ci się wydaje? Jest duża szansa, że to po prostu nie będzie działało i nie ma sensu tego wdrażać.

Własna szata graficzna w sklepie internetowym

Często jest podnoszony argument, że we własnym sklepie internetowym mogę zrobić wygląd taki jaki mi pasuje. Tylko prawda jest taka, że w platformach abonamentowych też możesz zamówić indywidualną szatę graficzną.

Co do szaty graficznej w przypadku mojego sklepu rehazakupy. Ogólnie szata graficzna nie ma tak dużego znaczenia przy sprzedaży. Ja ostatnio zmieniłem szatę graficzną na taką najbardziej standardową jaka może być. Szablonową. Sprzedaż mi nie spadła. Natomiast zakładam, że w przypadku takich branż jak odzież damska, wszelkie takie sklepy odwiedzane przez Panie, jakieś kosmetyki, akcesoria dla dzieci. Tam ta szata graficzna może mieć rzeczywiście znaczenie. Tak, żeby było to wszystko w jakiś takich kolorach odpowiednich. Różowy, jakiś tam niebieski.

W platformach do sklepu internetowego typu SaaS też po prostu możesz sobie zamówić indywidualną szatę graficzną. Więc nie jest to żaden argument, że tylko we własnym sklepie tak można robić.

Co to znaczy, że sklep internetowy jest Twój?

No i ten koronny argument tutaj się pojawia znowu: tak, ale jak ja płacę abonament to ten sklep nie jest mój.

Tutaj ja w ogóle bym postawił pytanie, a co to znaczy, że sklep jest Twój? Bo owszem w przypadku abonamentu oprogramowanie nie jest Twoje. W przypadku takiego WooCommerce, tamtej wtyczki – być może jest Twoje. Nie wiem, nawet nie chcę nad tym rozmyślać.

Co jest istotne w sklepie internetowym? Dużo rzeczy jest istotnych, ale ja tak Ci z głowy wymienię kilka:

  • Istotne są opisy produktów.
  • Istotne są zdjęcia produktów.
  • Istotny jest dostęp do produktu, czyli Twoje kontakty z hurtownimi, z importerami, itd.
  • Istotni są klienci, powracający klienci.
  • Istotne są zgody marketingowe do wysyłania newslettera.

I to tak naprawdę jest istotne w sklepie internetowym, a to wszystko jest Twoje. Ty to wszystko masz.

Ja już działam na drugim oprogramowaniu sklepu internetowego. Raz przechodziłem migrację z Redcart’a na AtomStore i szczerze mówiąc, nie wspominam tego jakoś bardzo dramatycznie. No bo to, co jest istotne w sklepie internetowym, to było moje. Więc argument, że sklep internetowy nie jest Twój jest takim trochę według mnie naciąganym argumentem albo wręcz wyrażanym przez osoby, które nie do końca mają pojęcie o handlu w internecie.

Zastanów się nad tym, co dzisiaj powiedziałem.
Podejmij najlepszą decyzję dla Ciebie.
Obejrzyj sobie też ten filmik: Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Jak zwiększyć sprzedaż na Allegro? Przewaga konkurencyjna.
Widzimy się za kilka dni.
Do usłyszenia. Do zobaczenia.

Piotr Weppe

Źródło zdjęcia: Pixabay.com

Bezpośredni link do filmu: Jaka platforma do sklepu internetowego? WooCommerce, czy Saas? Sklep internetowy na wordpressie?