zawody biegowe

Konkurencja w biznesie – jak sobie radzić?

Spis treści:

  1. Konkurencja w biznesie – ignorowanie
  2. Kopiowanie konkurencji w biznesie
  3. Inspirowanie się konkurencją w biznesie
  4. Współpraca z konkurencją?

Piotr Weppe. Dzień dobry, kłaniam się nisko. Witam Cię serdecznie na moim YouTubie. Witam Cię serdecznie w swoim podcaście.

Dzisiaj opowiem o konkurencji w biznesie. Jak sobie z nią radzić, jak z nią postępować i co z nią w ogóle robić. Uczciwej konkurencji o tej nieuczciwej konkurencji w biznesie nie będziemy rozmawiali.

Konkurencja w biznesie – ignorowanie

Konkurencję w biznesie przede wszystkim można ignorować. Natomiast ja, szczerze mówiąc, nie polecam ignorowania konkurencji. Może to się źle skończyć, delikatnie mówiąc. Czemu nie należy ignorować konkurencji w biznesie? To wyjdzie za 3-4 minuty, kiedy będę mówił o tym, że konkurencję w biznesie należy obserwować i się nią inspirować. Także króciutko. Miej świadomość tego, że jeżeli ktoś dzisiaj startuje na rynku i on jest mały, to za pół roku albo za rok może być liderem tego rynku. I głupio by było jakbyś miał świadomość w głowie tego, że on już Tobie wyskoczył na Facebooku 6 miesięcy szybciej, a Ty go kompletnie zignorowałeś. On jest teraz liderem rynku.

Dlaczego głupio by było mieć taką świadomość? Dlaczego Tobie wyskoczył na Facebooku? Bo chodzi mi o to, że nie trzeba aktywnie wyszukiwać tej swojej konkurencji. Nie musisz siedzieć codziennie w Google, wertować Facebooka, forów internetowych itp. itd. Nie! Ale jest duże prawdopodobieństwo tego, że jeżeli jakaś firma konkurencyjna do Twojej powstanie, a działacie w tej samej branży, to gdzieś ona Tobie na radary już trafi. To jest właśnie ten moment, że warto zacząć ją obserwować.
Także absolutnie konkurencji w biznesie nie ignorujemy.

Kopiowanie konkurencji w biznesie

Druga sprawa. Drugi sposób postępowania z konkurencją w biznesie to jest kopiowanie. Tego właśnie nie robimy, nie kupujemy konkurencji w biznesie. Ja zawsze mówię, że lepiej żeby to konkurencja kopiowała nas, to zawsze tak troszkę łechta to ego, że jesteśmy gdzieś tam liderem na rynku. Inni nas obserwują i kopiują, natomiast my, jeżeli chcemy być duzi to nie kopiujemy konkurencji. Przede wszystkim dlatego, że po prostu, bo nie. Bo takie są według mnie zasady i się konkurencji w biznesie nie kopiuje.

Po drugie, jeżeli za bardzo zaczniecie kopiować konkurencję to może się ocierać o jakieś tam paragrafy. A tak po prostu nie wolno. Nagminne w internecie jest kopiowanie unikalnych opisów produktów i tego nie wolno robić. Jeżeli ktoś napisze unikalny opis produktu pod SEO, żeby się jego produkt dobrze pozycjonował w Google to, to jest jego własny utwór. Swego czasu, szczerze mówiąc, nie wiem czy jeszcze to tak działa, ale nagminnie były też kopiowane regulaminy sklepów. Do tego stopnia, że czasem ktoś za bardzo się zapędził i zapomniał usunąć np. nawet nazwę firmy z tego regulaminu, którego zrobił Ctrl + C, Ctrl + V do siebie, do sklepu. To jest nielegalne i tak należy postawić sprawę jasno.

Tak samo zdjęcia produktów. Jeżeli ktoś wykona unikatowe zdjęcia produktów, to jest to jego własny utwór i tego nie można kopiować, bo ktoś się zdenerwuje, pójdzie na policję, prokuraturę i będzie problem i zrobi się nieprzyjemnie.

Dlaczego jeszcze nie należy kopiować konkurencji w biznesie? Nie należy kopiować konkurencji dlatego, że to co my widzimy, to co jesteśmy w stanie sprawdzić, to nigdy nie widzicie tego, tak jak to się mówi ładnie po angielsku: Big Picture, czyli nie widzicie całego obrazu. Nie widzicie na czym oni dokładnie zarabiają. Jeżeli wziąć na przykład mój sklep internetowy Rehazakupy i moją firmę szkoleniową dla fizjoterapeutów Movuto. To teoretycznie dwie niezwiązane ze sobą firmy. Dwa różne NIP-y i ktoś by mógł np. się zapytać: jak on może to sprzedawać i tyle tego sprzedawać? Prawda jest taka, że duża część naszych klientów w rehazakupy to są też klienci Movuto. To są osoby, które są naszymi klientami w kursach dla fizjoterapeutów, a potem kupują w sklepie różne produkty. Tego nie widać na pierwszy rzut oka, a taki jest jeden z modeli biznesowych.No tak to po prostu działa.

Inspirowanie się konkurencją w biznesie

Co zatem warto robić z konkurencją? Konkurencją w biznesie warto się inspirować i warto ją obserwować. Dlaczego warto obserwować? Warto obserwować dlatego, że Ty działając na rynku z cała rzeszą innych firm działających na tym samym rynku, w jakiś sposób kreujecie ten rynek, kreujecie popyt, kreujecie podaż na różne produkty, na różne usługi. Warto wiedzieć, w którym kierunku ten rynek podąża. Co się z nim dzieje. Jeżeli znowu weźmiemy na przykład te szkolenia dla fizjoterapeutów, które ja organizuję już ponad 11 lat. Rynek szkoleń dla fizjoterapeutów dzisiaj w 2021 roku, a w 2010 jest zupełnie inny. I teraz gdybym ja się zamknął na to wszystko. Nie obserwował rynku, jak on działa, w którą stronę podąża, co jest dobre, co jest niedobre. Po prostu nie miał z czego żyć, a tak szczęśliwie już 11 lat jakoś mi się udaje tą firmę prowadzić.

Dlatego warto, warto tą konkurencję w biznesie obserwować i warto się też inspirować. Może już nie tyle bezpośrednią konkurencją, chociaż też się warto inspirować taką konkurencją, ale takim szerszym obrazem. Jeżeli działasz w branży e-commerce to obserwuj nowe metody płatności, nowe metody dostawy. Kiedyś paczkomaty zupełnie nie były popularne, a teraz już po prostu co druga paczka idzie do paczkomatów. Warto wiedzieć co się na rynku dzieje, jeżeli chodzi o metody sprzedaży jest kilkanaście, kilkadziesiąt albo i może kilkaset metod sprzedaży. Nie chcę tutaj wymieniać, bo nie o to mi chodzi. Natomiast nie ma dużej różnicy czy się sprzedaje aparaty fotograficzne, komputery czy piłki do tenisa. Sprzedaje się je generalnie w taki sam sposób. Metody sprzedaży, promocje. Robimy promocje na piłkę za 100 złotych, a deweloper co robi z mieszkaniem za milion złotych? Robi promocję na mieszkanie za milion złotych, też ograniczoną w czasie. Kup mieszkanie do końca maja, to otrzymasz 10 proc. rabatu, a my robimy promocje kup piłkę do końca maja, a otrzymasz 10 proc. rabatu. Także warto znać jakby globalnie to wszystko. Jak to działa, jak działa konkurencja i całe szersze spektrum rynku.

Współpraca z konkurencją?

Warto obserwować i co najważniejsze z konkurencją warto współpracować. Ja swoją konkurencję w większości znam zarówno w kursach, jak i w sklepie dla fizjoterapeutów. Prawda jest taka, że nasz rynek nie jest duży. Rynek na jakim ja działam nie jest duży. Według Krajowej Izby Fizjoterapii jest 70 tysięcy fizjoterapeutów w Polsce. Także rynek jest naprawdę nieduży i tych firm szkoleniowych też nie jest dużo, ale znam większość właścicieli. Znam, gdzieś tam byłem na kawie, herbacie albo jakimś tam innym trunku. Trochę się lubimy, trochę sobie pomagamy. Często są takie akcje, że komuś coś brakuje np. do wyposażenia sali. Stołów, kozetek takich składanych dla fizjoterapeutów. Telefon: „Piotrek, słuchaj potrzebuję w Warszawie 3 kozetki. Pożyczysz mi?”. No pożyczę, bo czemu mam nie pożyczyć? Kiedy indziej ja będę potrzebował, to mi pomoże moja konkurencja.

W sklepie tym, który prowadzę bardzo często się zdarza tak, że widzę, że konkurencyjne do mnie sklepy kupują mój towar i nie robię z tego żadnego problemu. Raz, że chyba nie mógłbym robić żadnego problemu. Kupili, zapłacili to czemu mam im nie wysłać tego towaru? Dwa, że tak po prostu jest i to tak działa.Często w tej branży e-commerce jest w ogóle takie zjawisko, że jak gdzieś tam zabraknie jakiegoś produktu, jest tak bardzo często. W mojej branży jest jedna hurtownia, jeden importer danego produktu i jeżeli u niego zabraknie, a ktoś ma zamówienia na ten produkt no to się szuka po innych sklepach, które się zna, których się zna, bo się jej obserwowało wcześniej na rynku. Także bardzo często się zdarza kupowanie tych produktów nawzajem. A jeżeli z właścicielem danego sklepu byłem kiedyś na piwku albo kawce to on mi jest w stanie ten produkt sprzedać taniej.

Dlatego trzeba z konkurencją współpracować, bo wtedy jest łatwo miło i jeżeli dotarłeś do tego momentu w filmie to jest mi tym bardziej przyjemnie. Napisz w komentarzu pod spodem w jakiej branży działasz, czy to jest branża mocno konkurencyjna, czy słabo konkurencyjna.Czy jesteś liderem rynku, czy nie.

Do zobaczenia, do usłyszenia. Cześć.