Q&A

Q&A #2. Sklep internetowy, franczyza, freelancerzy

Spis treści:

  1. Wstęp: Q&A #2. Sklep internetowy, franczyza, freelancerzy
  2. Franczyza – co myślę?
  3. Wiedza o produkcie w sklepie internetowym
  4. Jak rozmieścić produkty w sklepie internetowym?/a>
  5. Jaka forma prowadzenia działalności?
  6. Jak mierzyć ruch na stronie?
  7. Branże stron internetowych i SEO
  8. Pierwsi klienci
  9. Sklep internetowy koszty
  10. Hosting dla sklepu internetowego
  11. Marża w sklepie internetowym

Sprawdź moje autorskie szkolenie:

Wstęp: Q&A #2. Sklep internetowy, franczyza, freelancerzy

Piotr Weppe, dzień dobry. Kłaniam się nisko. Witam serdecznie na swoim YouTubie.

Dzisiaj kolejny, drugi już, film z cyklu Q&A. Odpowiadam na pytania na temat:

  • marketingu,
  • sprzedaży w internecie
  • prowadzenia własnej firmy.

Pytania są wzięte tutaj z YouTube’a z komentarzy pod filmami, z karty społeczność, z instagrama oraz Facebooka. Zapraszam do oglądania.

Franczyza – co myślę?

„Co myślisz o różnego rodzaju franczyzach? Wybieram się w sobotę na Franczyza Expo do Warszawy, dlatego to pytanie.”

Najpierw muszę zaznaczyć, że z franczyzą nie mam żadnych doświadczeń praktycznych. Natomiast interesuje się przedsiębiorczością, więc wiem co to jest franczyza, mam swoje przemyślenia.

Zacznę od tego, że według mnie to jest biznes jak każdy inny, a każdy biznes to jest swego rodzaju ryzyko. Mniejsze lub większe. Sztuka jest taka, żeby po prostu ten poziom ryzyka minimalizować. Jeżeli działasz we franczyzie to jest duże pole możliwości do sprawdzenia, jak takie punkty franczyzowe dają sobie radę.

Ja mam tutaj niedaleko siebie taki punkt z kebabem, który działa we franczyzie. Będę się może trzymał przykładu tego punktu. Jak ja bym to zrobił, gdybym chciał sam otworzyć taki punkt.

Otóż przede wszystkim jak masz taki punkt franczyzowy, do którego możesz iść to porozmawiaj ze sprzedawcą. Możesz dojść do właściciela tego biznesu i z nim porozmawiać. To już od Twoich umiejętności miękkich, interpersonalnych, prowadzenia rozmowy zależy jak dużo informacji uzyskasz.

Drugą rzecz, którą bym zrobił to jest mówiąc wprost, mocne szpiegowanie takiego punktu franczyzowego. I jak to możesz zrobić? Może to i wydaje się głupie, ale ja bym tak zrobił! Ulokowałbym się pod tą budką, gdzieś na ławce, czy w samochodzie. Na cały dzień, a nawet na kilka dni. Sprawdzałbym i liczył:

  • Ile tam osób przychodzi w poniedziałek.
  • Ile osób przychodzi w piątek wieczór, czy w sobotę wieczór.
  • Liczyłbym jaki obrót może generować punkt.

Kolejna sprawa: idź tam w poniedziałek rano. Kup coś, weź paragon. Sprawdź numer paragonu. Zobacz czy jest jedna kasa. Idź w poniedziałek wieczorem. Znowu coś kup, sprawdź numer paragonu. Idź w piątek wieczór, sprawdź numer paragonu.

To wszystko pozwoli Ci oszacować, jakiego rzędu przychody taki punkt franczyzowy może generować. A to jest wbrew pozorom istotna informacja.

Jak już kupisz coś w tym kebabie, czy innym punkcie franczyzowym to sprawdź na paragonie kto jest sprzedawcą. Jeżeli to jest jakaś spółka z o.o., spółka kapitałowa to masz ułatwione zadanie, bo możesz wejść na stronę KRS’u i sprawdzić sprawozdanie finansowe tej firmy.

Widziałem różne filmy promujące franczyzy, różne materiały promujące franczyzy. W samych superlatywach tam jest wszystko przedstawiane, ale bądź wobec tego krytyczny i nieufny. Wiadomo, wchodzisz z kimś w deal. Prześwietl tego kogoś jak tylko się da, na wszystkie możliwe sposoby.

Na co zwracać uwagę? Oni często mówią: średni dochód miesięczny naszych punktów to jest 10 tys. zł. Ok, brzmi super, ale mówią średni! Zwróć uwagę na to, że mówi średni. A co to znaczy średni?

  • Średnio to ja i pies sąsiada mamy po 3 nogi.
  • Średnio to jeden punkt generuje 91 tysięcy złotych dochodu miesięcznie, a dziewięć pozostałych punktów generuje po tysiąc złotych miesięcznie i średnio to każdy z nich ma po 10 tysięcy złotych miesięcznie.

Daj koniecznie znać pod tym filmem w komentarzu jak tam to Expo. Jakie masz przemyślenia i co się sprawdza z tego co ja tutaj powiedziałem.

Wiedza o produkcie w sklepie internetowym

„Witam jak duża musi być wiedza o produkcie, który sprzedaje? Chce się zająć sprzedażą kawy w internecie i zostały podcięte mi skrzydła. Moja wiedza jest dość powierzchowna. Próbuje kształcić się we własnym zakresie. Nigdy natomiast nie stanę się fachowcem. Czy brak fachowej wiedzy może odstraszać ewentualnie dzwoniących do sklepu klientów?”

Odpowiadając wprost na Twoje pytanie, czy brak fachowej wiedzy może odstraszać ewentualnie dzwoniących do sklepu klientów odpowiem, że nie. Klienci nie dzwonią z niewiadomo jakimi pytaniami. Takie są moje doświadczenia z Rehazakupy. Możesz tą wiedzę na potrzeby odpowiedzi na pytania klientów zdobyć.

Rehazakupy, mój sklep internetowy – tam przez trzy albo cztery lata w ogóle nie można było się dodzwonić. Mimo to ten sklep funkcjonował, sprzedawał i działał dosyć dobrze. Więc tutaj taki brak wiedzy w bezpośrednim kontakcie w mojej opinii nie jest jakąś
wielką przeszkodą.

Może to być jednak przeszkoda w prowadzeniu tego typu sklepu internetowego. Ja często powtarzam, że najlepiej sprzedawać to na czym się znasz. W czym Ci to może przeszkodzić? W tym, że po prostu nie będziesz miał dostatecznie dużej wiedzy co sprzedawać:

  • Jaki asortyment?
  • Co się sprzedaje latem?
  • Co się sprzedaje zimą?
  • Do kogo się kierować z ofertą kawy, a do kogo z ofertą bezkofeinowej?

To może tutaj zaszkodzić w prowadzeniu tego sklepu. Natomiast w takiej bezpośredniej obsłudze klienta – nie sądzę.

Jak rozmieścić produkty w sklepie internetowym?

„Czy jest jakaś zasada rozmieszczenia produktów w sklepie internetowym? Na przykład najlepiej sprzedający się na pierwszej stronie?”

Ja bym zaczął od tego, że musisz stworzyć odpowiednie kategorie. Dobrze poukładać produkty w tych kategoriach. Żeby klient wchodząc w kategorię miał tam to czego konkretnie szuka.
Czyli kategorie i filtry:

  • Kawa kofeinowa,
  • bezkofeinowa,
  • kawa rozpuszczalna,
  • kawa ziarnista,
  • kawa zmielona.

To musisz sobie odpowiednio poukładać. Jak już masz te produkty w kategoriach to możesz je układać albo alfabetycznie, ja mam u siebie cenami poukładane. Od najtańszego produktu do najdroższego.

U mnie sklep z automatu do produktów najlepiej sprzedających się dorabia taką naklejkę, nazwijmy to bestseller. Ja mam ustalone w sklepie, że z całej puli produktów on kilkadziesiąt produktów do tej listy bestsellerów wybiera. Takie, które rzeczywiście najlepiej się sprzedają. Trzeba robić uczciwie. Nie wkładaj do bestsellerów jakiegoś produktu, który jest typowym leżakiem, bo to tak nie zadziała. Jeżeli coś jest bestsellerem to super, że jest bestsellerem. Jego sprzedaż na pewno jeszcze będzie rosła w górę.

Jaka forma prowadzenia działalności?

„Czy zakładać własną działalność gospodarczą na początku drogi ze sprzedażą internetową, czy wybrać jakąś inną opcję?”

Masz do wyboru albo zarejestrować działalność gospodarczą, albo nierejestrowana działalność gospodarcza. Tu rzeczywiście ograniczają przychody. Jest jeszcze takie coś jak inkubatory przedsiębiorczości. Tym się możesz zainteresować. Przeczytaj też: Działalność nierejestrowana, a praca na etacie

Jak mierzyć ruch na stronie?

„Mam pytanie, jakich narzędzi używasz do badania statystyk.”

Nie ma innej odpowiedzi. Tylko i wyłącznie Google Analytics.

Branże stron internetowych i SEO

„Czy według Ciebie jest jeszcze miejsce na wejście w branżę robienia stron internetowych i pozycjonowania?”

Parę lat temu rozmawiałem z właścicielem takiej dużej firmy, która zajmowała się m.in. stawianiem stron internetowych. Duża firma, kilkunastu pracowników, duża powierzchnia biurowa. Co za tym idzie? Duże opłaty, duży ZUS, duże podatki i koszty utrzymania tego wszystkiego. Co mi ten chłopak powiedział ciekawego? Branża robienia stron internetowych przesuwa się mocno w kierunku studentów. Takich osób bez kosztów. Siedzi sobie gdzieś tam w akademiku, czy w jakimś pokoju. Takich freelancerów. Ja myślę, że dużo jest w tym prawdy.

Pomyśl co byś zrobił, gdybyś chciał założyć stronę internetową? Poszukaj kogoś kto Ci zrobi stronę internetową. Rozeznasz się trochę, zobaczysz jak to wygląda. Zobaczysz jak te firmy się reklamują. Czy to są duże firmy, czy małe firmy.

Według mnie miejsce na biznes jest zawsze, o ile nie jest on zdominowany przez duże korporacje. Branża robienia stron internetowych, czy branża pozycjonerska, branża SEO na pewno nie jest zdominowana przez duże korporacje.

Więc odpowiadając wprost na Twoje pytanie, w mojej opinii, jest jeszcze miejsce na to.

Pierwsi klienci

„Mam pytanie gdzie można znaleźć klientów, bo mam umiejętności graficzne. Chciałbym dorobić, aby umieć montować filmy. Gdzie można znaleźć klientów?”

To jest taka układanka składająca się z naprawdę wielu elementów. Nagrałem jeden film, jak pozyskać klientów? W Twoim wypadku, jak Ty chcesz być freelancerem, chcesz tworzyć grafikę, to poza tym wszystkim co mówię na innych filmach, zainteresuj się takimi serwisami jak: Useme i Fiverr. Obejrzyj: Jak zdobyć pierwszych klientów?

Sklep internetowy koszty

„Ja mam pytanie, ile trzeba mieć tysięcy aby sklep działał i miał się dobrze?”

Szczegółowo temat omówiłem w tym filmie: Zarabianie przez internet – koszt prowadzenia sklepu internetowego

Odnosząc się tylko i wyłącznie do sklepu internetowego. Nie będę mówił tutaj o ZUS’ach, o lokalu, itd. To sklep internetowy można postawić już za kilkaset złotych rocznie. Ja tydzień temu kupiłem abonament w jednym ze sklepów internetowych na rok czasu. Kosztowało mnie to bodajże 700 złotych rocznie. Więc koszt założenia sklepu internetowego nie jest duży. Potem wiadomo te wszystkie pozostałe koszty:

  • Koszt zakupu towaru,
  • koszty marketingu,
  • koszt pozyskania klienta.

Tutaj możesz sobie obejrzeć film o koszcie pozyskania klienta Ile kosztuje reklama Google oraz Facebook?. Możesz się zmieścić w 700 złotych, no a górnej granicy nie ma.

Hosting dla sklepu internetowego

„Witam mam pytanie jakie są najlepsze hostingi do założenia swojego sklepu?”

Ja Rehazakupy i Movuto trzymam na OVH. Natomiast to jest trochę inna historia, bo myśmy parę lat temu, z paroma kumplami po prostu zrzucili w parę sklepów internetowych na te serwery.

Dlaczego w ogóle wziąłem to pytanie? Nie mam wiedzy o hostingu i właśnie to jest to o czym ja mówię. Ty masz prowadzić sklep internetowy. Jeżeli znasz się na hostingu, itd. To super, to jest plus dla Ciebie. Dlatego ja jestem zwolennikiem SaaS’ów, bo tam po prostu kupujesz abonament i wszystko masz w cenie. Obejrzyj sobie ten mój film. Jaka platforma do sklepu internetowego?

Marża w sklepie internetowym

„Witam, chciałbym ustalić cenę na swoje produkty. Czy istnieje minimalny narzut, który trzeba zrobić by utrzymać płynność finansową? Słyszałem o mitycznym 40%. Czy to prawda? Proszę o weryfikację tej tezy.”

Obejrzyj: Jak obliczyć marżę w sklepie internetowym?

O 40 procentach to jest nieprawda. Czy to prawda, że trzeba mieć odpowiedni narzut, żeby utrzymać płynność finansową? Tak, to prawda.

Musisz Cezary po prostu wziąć koszty jakie masz. Nie tylko koszt zakupu towaru, tylko wszystkie koszty. Koszt ZUS’u, koszt lokalu, koszt komputerów, koszty energii elektrycznej. Koszt gazu, koszt pracowników, koszt papieru do drukarki, koszt drukarki. Wszystkie te koszty musisz wziąć pod uwagę. Zarobek na danym produkcie, musi Ci pokrywać te koszty i jeszcze dać zarobić.

To nie będzie tak, że Ty musisz mieć 40 proc. i będzie fajnie. Ja nie wiem, jakie Ty masz koszty.

Elektronika, branża elektroniczna. Tam mają kilka procent marży. Media Markt, czy inny całkiem fajnie funkcjonują.

Ciuchy mają kilkadziesiąt albo kilkaset procent marży, bo tam jest dużo zwrotów.

Więc musisz oszacować swoje koszty na początku prowadzenia sklepu internetowego. To będzie na większej lub mniejszej dozie prawdopodobieństwa jakie te Twoje koszty będą. Jaka sprzedaż będzie? Bo tego też nie wiesz i to jest właśnie to ryzyko w biznesie, o którym już dzisiaj mówiłem. Wchodzisz w dany temat i już wiesz. Z miesiąca na miesiąc jesteś coraz lepszy. Także narzut czy też marża musi być taka, żeby pokryć Twoje koszty i jeszcze dać zarobić.

Widzimy się, cześć.

Piotr Weppe