Aktualizacja 29.08.2020 Dziś zmieniłem logo na naszej stronie usuwająć dopisek – „Wcześniej Rehakursy”.

Czy rebranding to prosta sprawa? Jak się w ogóle do tego zabrać? W tym artykule opiszę Wam krok po kroku jak przeprowadzaliśmy rebranding w mojej firmie Movuto, która wcześniej działała pod marką Rehakursy. Dodatkowo dowiecie się dlaczego zdecydowałem się na rebranding, jakie działania uważam za skuteczne a co było zbędne. Step by step, bez teorii, same konkrety…

Dlaczego zdecydowałem się na rebranding

Tytułem wprowadzenia napiszę, że obecne Movuto zajmuje się organizacją szkoleń głównie dla fizjoterapeutów oraz studentów fizjoterapii. Działalność rozpoczęła się w styczniu 2010 roku i firma działała wówczas pod marką „Rehakursy”. Pod koniec 2015 roku zdecydowałem się zmienić markę, pod która działamy na Movuto. 

Lista rzeczy (nie wiem czy rzeczy to dobre określenie, ale niech zostanie:)), które spowodowały, że zdecydowałem się na rebranding. Ułożone są według hierarchii ważności, ale różnica w ważności między pierwszym a ostatnim punktem nie jest duża:

  1. Z racji nazwy byliśmy myleni z innymi konkurencyjnymi firmami. W tamtym okresie działało na rynku (działa zresztą do teraz) wiele firm w tej samej branży, których nazwy były zbliżone. Zaczynały się od słowa „reha” lub „fizjo” a kończyły na synonimach słów związanych z edukacją, jak – kursy, szkolenia, edukacja itd. Klienci dzwonili lub pisali maile do nas, a chcieli się skontaktować z inną firmą. Założyłem, że skoro tak się dzieje, to konkurencyjne firmy również odbierają maile, które mają być kierowane do nas. Dochodziło nawet do tak absurdalnych sytuacji, że podczas rozmowy na jakimś kursie w przerwie, klient mówił mi, że już był u nas na szkoleniach. Gdy pytałem na jakich konkretnie, to się okazywało, że my nigdy takich kursów nie organizowaliśmy:)
  2. Chciałem poszerzyć grupę odbiorców. Nie ukrywajmy, że nazwa „Rehakursy” dość jednoznacznie wskazuje jakimi typami szkoleń się zajmujemy. Tymczasem ja zauważyłem, że część naszych szkoleń będzie przydatna nie tylko dla fizjoterapeutów. Nasze szkolenia odwiedzali również lekarze ortopedzi, logopedzi, położne, trenerzy personalni czy fitness. Chciałem bardziej wyjść z ofertą na te właśnie grupy odbiorców. 
  3. Z różnych względów zdecydowałem się na zmianę formy prowadzenia działalności.  Dotychczas działałem jedynie jako działalność gospodarcze – FT Plus Weppe Piotr (ta firma działa do dziś i zajmuje się handlem w internecie pod marką „rehazakupy.pl”)
  4. Postanowiłem że będziemy organizować szkolenia również poza Polską. Tutaj to już było bardzo oczywiste, że z nazwą „Rehakursy” się nie przebijemy. Dodam tylko, że ten pomysł zrodził się trochę później niż w 2015 roku – to było jakoś na początku 2018. 

Co oznacza nazwa Movuto i skąd się wzięła?

Nieużywane już logo rehakursy
Logo Movuto

Odpowiadając szybko na to pytanie – nazwa nic nie oznacza. Tak jak wcześniej „Rehakursy” dość jednoznacznie wskazywało na to czym się zajmujemy, tak teraz chciałem tego uniknąć. Pomyślcie co oznaczają nazwy: Allegro, Amazon czy Empik. Są to ogromne firmy, znane na całym świecie (no może Empik nie), ale ich nazwy nie wskazują jednoznacznie na to czym się zajmują. Dokładnie tego samego oczekiwałem od nazwy mojej firmy.

Jak to wszystko przebiegało rebranding – krok po kroku.

  1. Pod koniec 2015 roku zapadła decyzja, że będzie konieczny rebranding.
  2. W marcu 2016 roku zarejestrowałem nową spółkę – Movuto sp. z o.o. spółka komandytowa.
  3. Od maja 2016 roku spółka operacyjnie przejęła organizację szkoleń od mojej działalności gospodarczej – FT Plus Piotr Weppe.
  4. Potem nastąpił bardzo długi przestój w moich działaniach. Dla klientów nie zmieniło się kompletnie nic poza tym, że opłaty za kursy wnosili do innej firmy i na inne konto bankowe. Cały czas działaliśmy pod marką „Rehakursy”. Wtedy zauważyłem, że nie ma to żadnego wpływu na działanie. Nie kojarzę żadnego pytania w stylu czemu kiedyś to była taka firma, a teraz jest inna. Nie ukrywam, że była to dla mnie dobra informacja. Na chwilę pomysł trafił do zamrażarki.
  5. Do realizacji pomysłu wróciłem na początku 2018 roku.
  6. Z różnych źródeł dowiedziałem się, że przy komunikacji zmiany nazwy bardzo ważne jest to, żeby zakomunikować powód tej zmiany. Tak więc oficjalnym powodem stało się to, że wychodzimy na rynki zagraniczne. Zapamiętajcie ten punkt: jasne komunikowanie powodu zmiany jest bardzo ważne.
  7. Na początku tego roku podpisałem umowę z firmą ze Szwajcarii na zorganizowanie kursu w Czechach w Pradze. Szkolenie miało się odbyć (i odbyło się:))) w dniach 23-25.11.2018.
  8. W marcu 2018 roku zatrudniłem nową osobę do naszego zespołu. Zadaniem tej osoby, było zrobienie tłumaczeń naszej strony na język angielski – regulaminu, artykułów branżowych na stronie (mamy ich bardzo dużo), opisów kursów, instruktorów itp. W skrócie osoba ta miała stworzyć wszystkie teksty na nową angielską wersję strony.
  9. Do maja mieliśmy już gotową całą stronę po angielsku.
  10. Zrobiliśmy też krótką animację do wrzucenia na youtube, żeby zakomunikować zmianę.
  11. 9 maja na FB ogłosiłem że nadchodzą zmiany, ale jeszcze nie zdradzałem szczegółów:https://www.facebook.com/movuto/posts/1597863000262595 . 
  12. 16 maja 2018 oficjalnie przez wszystkie możliwe kanały komunikacji ogłosiłem, że zmieniamy nazwę. Jako powód podałem wychodzenie z naszymi kursami poza Polskę. Tutaj jest link do posta na FB, ale zmieną komunikowaliśmy też innymi kanałami (instagram, mailing):https://www.facebook.com/movuto/posts/1604472856268276
  13. Cały czas działaliśmy na stronie rehakursy.pl . Strona movuto.pl była już zrobiona, ale przekierowywała ona na rehakursy. 
  14. Zmieniliśmy logo na stronie z „Rehakursy” na „Movuto” z dopiskiem „wcześniej Rehakursy”. Na chwilę obecną tj. 15 marca 2020 dalej ten dopisek jest na stronie, ale to chyba bardziej już z lenistwa – nie ma kiedy się tym zająć.
  15. Zmieniliśmy nazwę naszych profili na FB oraz Instagramie. O ile w przypadku Instagrama jest to dość prosty proces to już na FB nie jest tak łatwo. Jeżeli ktoś jest zainteresowany jak to zrobić, mogę w komentarzach odpisać.
  16. We wszystkich naszych materiałach promocyjnych, na skryptach, dyplomach stopniowo zaczęliśmy wprowadzać logo Movuto. 
  17. W reklamach Adwords dawaliśmy nagłówek „Movuto dawne Rehakursy”.
  18. Te wszystkie zmiany trwały od 16 maja 2018 do września 2019.
  19. W listopadzie 2018 roku zorganizowaliśmy nasz pierwszy kurs w Czechach, o czym bardzo intensywnie komunikowaliśmy w mediach społecznościowych. Uczestnicy naszych kursów w Polsce pytali w te 3 dni – czy naprawdę poza Czechami już nic się nie dzieje:)
  20. 17 września 2019 zieniliśmy stronę internetową z rehakursy na movuto.
  21. Od strony operacyyjnej cały proces rebrandingu uznałem za zakończony. Trwało to trochę ponad rok – od 16 maja 2018 do 17 września 2019.
  22. Od strony operacyjnej proces się zakończył, ale skutki trwały aż do lutego 2020.

Czy warto robić rebranding – moja opinia. 

Z perspektywy czasu oceniam cały proces jak najbardziej na plus. Udało się osiągnąć wszystkie cele jakie sobie założyłem, dodatkowo doszły inne korzyści których się nie spodziewałem. Głównie pojawiło się dużo nowych ofert współpracy jak i pozycja samej marki na rynku umocniła się. Krótkofalowo pojawiła się mniejsza liczba osób, które wchodziły na naszą stronę. Szczególnie odczuwalne było to po zmianie domeny z rehakursy.pl na movuto.pl, czyli od 17 września 2019. Spowodowane było to głównie spadkami w wynikach wyszukiwania google. Statystyki pokazują, że dopiero w lutym 2020, czyli prawie po dwóch latach od momentu ogłoszenia zmiany nazwy, liczba wyszukiwań w google frazy „movuto” przekroczyła „rehakursy”. Właśnie dlatego napisałem kawałek wyżej, że skutki trwały aż do lutego 2020. 

Co zrobiliśmy dobrze, co źle i nad czym mogliśmy więcej popracować?

Spadek pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania
Dodatkowo dołączam screen z analizy pozycji fraz z zaznaczonym okresem migracji serwisu. Okres od 15 września do końca miesiąca.

Najpierw to co wykonaliśmy dobrze. Tak jak pisałem powyżej – kluczowa w rebrandingu jest komunikacja z klientami. Muszą oni dokładnie wiedzieć czemu nazwa się zmienia. Jednocześnie muszą być świadomi tego, że dla nich poza nazwą nie zmienia się nic. Dalej jesteśmy tą samą firmą, cały czas pracują ci sami ludzie oraz instruktorzy. 

Uważam, że bardzo dobrze, że cały proces był tak mocno rozciągnięty w czasie. Wszyscy nasi klienci obecni i przyszli zdążyli się przyzwyczaić – nazwa jest nowa, ale to cały czas ta sama firma. Bardzo ważne jest to, że domeny zmieniliśmy po tak długim czasie – dziś nawet bym się zastanowił, czy nie zrobiliśmy tego za wcześnie. W branży szkoleniowej ostatni kwartał to jest zawsze największy ruch w biznesie. My natomiast przed samym szczytem ucięliśmy sobie nieco zasięgi.

Jasna i otwarta komunikacja o rebrandingu. To też jest bardzo ważne. Wszędzie gdzie tylko można było pokazywałem swoją twarz przy komunikacji zmiany. Wielu z naszych klientów znam osobiście i często rozmawiamy ze sobą podczas szkoleń. Tak więc na pewno kojarzyli oni mnie oraz fakt, że nazwa się zmienia, ale firmą dalej kieruje Piotr Weppe – więc musi być ok.

Z perspektywy czasu oceniam, iż zupełnie bez sensu było tworzenie specjalnego filmu/animacji na potrzeby rebrandingu. Żeby było jasne – film w niczym nie przeszkodził, ale nie dał też żadnych korzyści. Ponieśliśmy zupełnie niepotrzebny koszt zlecając wykonanie go. Prawda jest taka, że raczej nie mamy mocnej pozycji na youtube (tam ten film został umieszczony) – do chwili obecnej ma on 56 wyświetleń (z czego pewnie połowa jest moja i mojego zespołu). Lekcja z tego taka – nie rzucaj komunikatów tam, gdzie nie ma Twoich odbiorców.

Nad czym mogliśmy mocniej popracować? Najbardziej odczuwalnym momentem jak pokazał czas była zmiana domeny. Tutaj od strony SEO, wyszukiwarki mogliśmy być lepiej przygotowani. Co prawda były porobione przekierowania itp., ale pewnie mogliśmy zrobić więcej, aby zminimalizować spadki. Reszta to są takie drobne rzeczy – np. w stopce maila mogliśmy dodać grafikę z informacją o rebrandingu, to samo w stopce postów na FB.

Tylko tyle i aż tyle – jeśli jesteście zainteresowani którymś aspektem, żeby rozwinąć – dajcie znać w komentarzach.