własna firma

Własna firma – co trzeba wiedzieć?

Spis treści:

  1. Własna firma – pomysł na biznes
  2. Własna firma – ciągle coś się dzieje
  3. Mała firma a biurokracja
  4. We własnej firmie musisz się znać na wszystkim
  5. Kogo powinieneś zatrudnić na początku
  6. Własna firma – ile można zarobić?

Piotr Weppe, dzień dobry. Kłaniam się nisko. Witam Cię serdecznie na swoim YouTubie.

Jeżeli planujesz założyć własną firmę, to w tym odcinku powiem Ci 6 rzeczy, o których powinieneś wiedzieć. Jest duża szansa, że nikt poza Piotrem Weppe Ci tego nie powie. Zapraszam do oglądania.

Własna firma – pomysł na biznes

Sam pomysł na biznes jest generalnie niewiele warty. 7 miliardów ludzi na świecie i myślisz, że nikt akurat nie wpadł na taki sam pomysł na biznes jaki masz Ty? Szanse są małe. Zresztą o tym nagrałem oddzielny odcinek, do którego Cię odsyłam: Pomysł na biznes: 3 sprawdzone drogi Liczy się realizacja To jest najważniejsze.

Własna firma – ciągle coś się dzieje

Prowadząc własną firmę, ja to mówię, że ciągle jest coś. Ciągle coś wyskakuje, ciągle coś się dzieje. Tu drukarka przestaje działać. Tutaj klient jest niezadowolony, bo coś tam. Ja tutaj mówię o małych firmach, takich małych przedsiębiorstwach. W korporacjach to jest wszystko oddelegowane, procedowane i ustandaryzowane. Natomiast tu jest mała firma, mała przedsiębiorczość. Także miej świadomość, że ciągle coś nowego wyskakuje i ciągle ktoś coś od ciebie chce. Praca 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Niestety, taka jest prawda.

Mała firma a biurokracja

Biurokracja w naszym pięknym kraju jest ogromna i ciągle dochodzi coś nowego. RODO, BDO, JPK. Nowy Ład zaraz wchodzi i znowu jakieś nowe rzeczy będą potrzebne. Także biurokracja jest ogromna i to nas prowadzi do następnego punktu.

We własnej firmie musisz się znać na wszystkim

A następny punkt jest taki, że niestety, ale musisz się znać na wszystkim. Nie konkretnie co masz robić, ale musisz mieć przegląd wiedzy z prawa, marketingu, z księgowości, ze sprzedaży. Po prostu ze wszystkiego. Potem sobie weźmiesz ludzi do tego. Oddelegujesz te zadania. Natomiast, żeby nikt Cię tam na kij nie nabijał, w bambuko nie robił, to powinieneś znać się na wszystkim.

Kogo powinieneś zatrudnić na początku

I teraz pierwszymi osobami, które będziesz potrzebował do swojej firmy to jest księgowy. W ogóle nie baw się w księgowość samemu. Prowadzenie księgowości na JDG w tej chwili nie jest jakoś bardzo drogie. Ja płacę za swoją księgowość, na swojej działalności gospodarczej, a prowadzę sklep internetowy i płacę za księgowość 550 złotych netto miesięcznie. Jest tam naprawdę dosyć dużo dokumentów do zaksięgowania.

W przypadku spółki księgowość już będzie dużo droższa, ale zakładamy, że będziesz zakładał na początku prostą działalność gospodarczą i tych faktur kosztowych i zakupowych i innych dokumentów nie będzie jakoś bardzo wiele. Dlatego nie baw się w księgowość samemu. Od razu zatrudnij biuro rachunkowe, zatrudnij sobie księgowego/księgową.

Tutaj takie małe doprecyzowanie: Ja mówiąc zatrudnić mam na myśli nawiązać relację taką B2B i nawiązać współpracę, a nie zatrudniać do firmy na etat.

Drugą osobą, którą musisz zatrudnić w kontekście tego, że jest bardzo duża zmienność prawa, jest doradca podatkowy. Tu jest istotna sprawa. Doradca podatkowy to nie jest to samo co księgowy. Księgowy jest odpowiedzialny za to, żeby w odpowiednie rubryki wpisać dokumenty, które Ty mu dostarczysz co miesiąc. Podatek dochodowy, podatek VAT – od tego jest księgowy. Natomiast doradca podatkowy jest od tego, żeby Ci powiedzieć w jaki sposób to robić.

Jaką formę prawną własnej firmy przyjąć? Czy robisz to przez sp. z o.o.? Czy przez spółkę komandytową? A może spółkę cywilną założyć? Od tego jest doradca podatkowy, a nie księgowy.

Owszem zdarzają się księgowi, którzy takie rzeczy też ogarniają, ale umówmy się, że to są dwa różne zawody.

Więc na początku potrzebujesz księgowego, a że przepisy są bardzo zmienne i podatki bardzo często się zmieniają to zatrudnij też od razu doradcę podatkowego.

Własna firma – ile można zarobić?

Na końcu pieniądze. Prawda jest taka, że prowadząc własną firmę masz dużą szansę. Inaczej, może nie dużą. Masz większą szansę, że zarobisz więcej niż w przypadku pracy na etacie. Wśród najbogatszych ludzi w Polsce i na świecie nie znajdziesz osób pracujących na etacie.

Natomiast to są szanse. To czy to Ci się uda, czy nie uda już zależy tylko od Ciebie. Musisz mieć świadomość tego, że przychody będą mniejsze niż sobie założysz, a koszty będą większe niż sobie założysz. No i musi działać.

Nie podchodź zbyt optymistycznie. Oczywiście, na pewno jest potrzebna euforia i optymizm i tak dalej, natomiast też podchodź realnie. W swoich założeniach obniż sobie przychody, a podwyższaj koszty.

Jeżeli chcesz naprawdę dobrze zarabiać, to idź na swoją działalność gospodarczą. Załóż własną firmę, nie siedź na etacie. Szanse są dużo większe, ale tak jak powiedziałem – to są tylko szanse. Jeżeli chcesz mieć więcej spokoju – praca na etacie będzie dla Ciebie.

Tyle na dzisiaj.Do zobaczenia. Do usłyszenia za kilka dni. Cześć.

Źródło zdjęcia: Pixabay.com