zarabianie przez internet

Zarabianie przez internet – jakie są koszty prowadzenia sklepu internetowego?

Spis treści:

  1. Wstęp: Zarabianie przez internet – jakie są koszty prowadzenia sklepu internetowego?
  2. Prowadzenie sklepu internetowego – jakie są koszty?
  3. Zarabianie w internecie – koszty zmienne
  4. Koszty stałe przy prowadzeniu sklepu internetowego
  5. Dlaczego Twój sklep internetowy nie zarabia?
  6. Zarabianie przez internet – złota rada
  7. Sklep internetowy nie lubi pustki

Wstęp: Zarabianie przez internet – jakie są koszty prowadzenia sklepu internetowego?

Piotr Weppe, dzień dobry. Kłaniam się nisko. Witam Cię serdecznie na swoim YouTubie. Dzisiaj temat zarabianie w internecie, a konkretnie jaki jest koszt prowadzenia sklepu internetowego. Dlaczego tak tak dużo właścicieli sklepów internetowych nie zarabia? Nawet sobie nie zdaje z tego sprawy. Jeżeli Cię to interesuje, jak zwykle, tradycyjnie zapraszam do oglądania.

Prowadzenie sklepu internetowego – jakie są koszty?

Podstawowa sprawa – mam nadzieję, że już o tym wiesz. Twój dochód = przychód – koszt. Przychód to jest wszystko to, co Ci wpada do kieszeni, za co Ci klienci płacą. Koszty to są wszystkie koszty jakie ponosisz.

Więcej o marży, narzucie, przychodach itp znajdziesz tutaj: Jak obliczyć marżę w sklepie internetowym?

W tym odcinku chciałem się właśnie skoncentrować na kosztach. Kosztów mamy dwa rodzaje:

    • koszty stałe,
    • koszty zmienne.

W moim wypadku Koszty stałe to jest:

  1. lokal,
  2. ZUS,
  3. abonament SaaS,
  4. leasing samochodu.

Jakieś tam jeszcze drobne dochodzą typu 20-30 złotych za telefon. Tego już generalnie nie liczę.

Natomiast koszty zmienne, to jest:

  1. Logistyka mojego sklepu internetowego. Ja mam zewnętrzną logistykę sklepu internetowego. O tym opowiadałem zresztą tutaj na YouTubie.
  2. Koszty pozyskania klienta do sklepu internetowego, czyli koszty reklamy do Google Ads, Facebook Ads.

Zarabianie w internecie – koszty zmienne

Zacznę od kosztów zmiennych. Koszty zmienne musisz od razu wrzucać w koszt zamówienia klienta. W koszt produktu. Takie koszty zmienne to są na przykład, koszt kuriera. Zakładam, że masz wysyłkę kurierem gratis od jakiegoś poziomu. Od 300 złotych, od 400 złotych, od 500 zł. Jeżeli Ciebie kurier kosztuje 10 zł netto, to naturalnie obciążaj tym kosztem klienta. Jednak dodaj też sobie 1, 2 czy 3 zł. Wyjdzie Ci to z obliczeń, ile powinieneś sobie dodać. Biorąc pod uwagę to, że Ci klienci, którzy płacą za wysyłkę, muszą też pokryć koszt zamówień klientów, którzy za wysyłkę nie płacą. Dodatkowo koszty produktów do pakowania – opakowań, kartonów, itd. Dodaj też koszt nieodebranych paczek, bo takie też się niestety zdarzają.

Koszt pozyskania klienta, o tym nagrałem oddzielny odcinek Ile kosztuje reklama na Facebooku? Koszt FB ads oraz google ads.  Także tam to sobie obejrzyj. Generalnie chodzi o to, że jest to procent od Twoich przychodów.

Na logistykę składa się jeszcze obsługa tych zamówień. U mnie to jest tak, że ja płacę za każdą wysłaną paczkę jakiś tam flat fee. Mam to wszystko wliczone w koszt produktu. Odeślę Ciebie tutaj do mojego materiału odnośnie logistyki w sklepie internetowym.

Koszty stałe przy prowadzeniu sklepu internetowego

Koszty stałe, czyli ten lokal, ZUS, abonament SaaS i leasing, to są koszty mniej więcej takie same co miesiąc. Tam za lokal minimalnie się to zmienia, bo zużywa się albo więcej prądu, albo mniej. Ogólnie przyjmijmy jednak , że to jest stała wartość co miesiąc. Te koszty musisz już ująć globalnie w całym miesiącu w swoim sklepie internetowym. Po miesiącu, dwóch czy trzech, a jeżeli już prowadzisz sklep internetowy to wiesz mniej więcej ile tych zamówień wysyłasz miesięcznie. Jaka jest średnia wartość Twojego koszyka. Jaką masz marżę i w tej marży te wszystkie koszty muszą Ci się zmieścić.

Dlaczego Twój sklep internetowy nie zarabia?

Dlaczego tak dużo sklepów internetowych w moim odczuciu, chociaż jestem prawie pewny, że tak jest nie zarabia na swoim sklepie internetowym? I potem przychodzi taki okres „sprawdzam”. Taki okres sprawdzam to jest np. martwy sezon. W niektórych branżach to są wakacje. W innych branżach to jest jakaś tam wczesna wiosna, późna jesień albo różne czynniki zewnętrzne mogą być. Jakiś kryzys globalny, gospodarczy przyjdzie i skończy Ci się obrót.

Sklepy internetowe, dużo sklepów internetowych nie zarabia tylko i wyłącznie dlatego, że oni troszkę działają jak piramida finansowa. Czyli biorą faktury na przelew za towar na 14-30 dni. Pozyskują duże zamówienie i z tych nowych zamówień opłacają te stare faktury. Jakby tak sobie usiadł taki właściciel sklepu internetowego na koniec to on sobie zda sprawę, że tak naprawdę on nie zarabia. On tylko nowymi zamówieniami opłaca stare faktury i to nie ma sensu. Nie idź w ogóle tą drogą!

Zarabianie przez internet – złota rada

Weź od razu kalkulator na starcie swojego biznesu, na starcie swojego sklepu internetowego i licz. Co istotne nie każdy produkt u Ciebie w sklepie musisz sprzedawać z jakąś określoną marżą. Bo są różne produkty, które to nazwijmy, przyciągają klientów do sklepu internetowego. To jest troszkę tak jak stacja benzynowa. Stacja benzynowa generalnie z tego co wiem, bo nie mam takiej wiedzy praktycznej, ale z tego co się zdążyłem się zorientować, nie zarabia najwięcej na paliwie. Czyli teoretycznie swoim podstawowym produkcie. Oni zarabiają najwięcej na tym wszystkim, co sprzedają potem w sklepie. Na hot dogach jest gigantyczna marża. Na jakiś tam chipsach, alkoholu. Oni zarabiają na wszystkim tym, co jest dookoła i tak samo Ty nie musisz zarabiać na wszystkim co masz w swoim sklepie internetowym. Możesz mieć część produktów, które przyciągają do Ciebie klienta i sprzedajesz do tego inne produkty.

Tak jak u mnie np. są piłki i pompki. Ja relatywnie na piłkach, które kosztują 60, 70, 100 albo i więcej złotych nie zarabiam dużo. Mam jednak drugi produkt- pompkę, na której już mam ustawioną wysoką marzę i na niej mogę zarabiać

Tak samo wszystkie sklepy elektroniczne. One też ponoć nie zarabiają dużo pieniędzy na np. sprzedanym komputerze, ale na wszystkich komponentach do tego komputera: ma myszce, na klawiaturze, na podkładce pod myszkę.One właśnie na tym zarabiają.

Sklep internetowy nie lubi pustki

Kolejna sprawa jest taka, że jak klient wchodzi do sklepu internetowego to on lubi jak się dużo dzieje. Jak jest dużo, jak ma duży wybór. Dlatego też nie możesz trzymać tylko i wyłącznie produktów, które generują Ci dużą marżę, bo będziesz wtedy miał w sklepie pusto i nie na tym to polega.

Także przyciągaj tych klientów, ale jednocześnie licz cały czas koszty. Wyróżniaj się i zwiększaj przychód. O tym nagrałem oddzielny odcinek na przykładzie Allegro.
Jak na Allegro się można świetnie wyróżnić.
Do tego odcinka Cię odsyłam.
Widzimy się za kilka dni.
Cześć.

Źródło zdjęcia: Pixabay.com

Bezpośredni link do filmu: Zarabianie przez internet – koszt prowadzenia sklepu internetowego