seo

Źródła ruchu na stronie – sprzedaż przez internet

Spis treści:

  1. Własna strona www a źródła ruchu na stronie
  2. Źródła ruchu na stronie – kilka pojęć
  3. Podstawowe źródła ruchu na stronie to 
  4. Jakość czy ilość – co ważniejsze
  5. Źródła ruchu na stronie – podsumowanie

Sprzedaż przez internet to nie tylko typowy sklep internetowy z fizycznymi produktami. Z równie dużym powodzeniem przez internet możesz sprzedawać usługi lub pozyskiwać leady. Piszę to na podstawie własnego doświadczenia – od ponad 10 lat przez internet sprzedaję właśnie towary i usługi.

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Dlaczego posiadanie własnej strony internetowej jest bardzo ważne.
  2. Jakie są źródła ruchu na stronie.

Własna strona www a źródła ruchu na stronie

W internecie musisz stworzyć sobie swój dom – będzie to Twoja strona www. Dlaczego własna strona internetowa jest taka ważna? Przecież możesz mieć swój profil, fanpage lub grupę na Facebooku, konto na Instagramie lub Linkedin. Owszem media społecznościowe są bardzo istotne, ale zwróć uwagę, że Twój profil czy konto tam tak naprawdę nie są Twoje. Z dnia na dzień Facebook może zablokować Ci konto, zamknąć grupę lub diametralnie uciąć zasięgi. Zasady gry mogą się zmienić bardzo szybko, a Ty nie masz na to żadnego wpływu. Traktuj media społecznościowe jako źródło ruchu  (o źródłach ruchu przeczytasz nieco dalej), jako miejsce kontaktu ze swoją społecznością, ale zawsze staraj się przyciągać użytkowników na swoją stronę. Zwróć uwagę jak działają duże portale. Na FB rzadko kiedy przeczytasz cały artykuł. Najczęściej jest to tylko zajawka, a żeby przeczytać cały tekst musisz wejść bezpośrednio na dany portal. W taki właśnie sposób musisz działać. Opieranie swojego biznesu tylko na mediach społecznościowych jest bardzo ryzykownym posunięciem. Nie twierdzę, że to się nie uda. Wręcz przeciwnie jest duża szansa że wszystko wypali, ale miej świadomość, że działając w taki sposób bierzesz udział w grze, w której nie Ty ustalasz reguły. 

Jak zbudować swoją stronę to już jest temat bardzo rozległy – można o tym napisać na pewno książkę, a co najmniej osobny artykuł. Zasugeruję Ci tylko dwa ważne elementy na które warto zwrócić uwagę:

  1. Szybkość ładowania – bardzo istotny element. Niestety, ale takie mamy czasy, że jeśli Twoja strona będzie się wolno ładować, potencjalny klient po prostu z niej wyjdzie. Szybkość działania Twojej witryny, zarówno na urządzeniach mobilnych jak i na desktopie (komputer stacjonarny lub laptop) sprawdzisz tutaj: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
  2. Dostosowanie do urządzeń mobilnych. Zarówno w Rehazakupy jak i Movuto (moje firmy) ponad 50% transkacji jest dokonywanych przez telefon. Musisz też wiedzieć, że duża część klientów dokonujących zakupu na komputerze, pierwszy kontakt z Twoją stroną miała za pośrednictwem urządzenia mobilnego.

Jeżeli interesuje Cię temat własnej strony www, zapoznaj się z tym artykułem: Dobra strona internetowa – 6 elementów

Źródła ruchu na stronie – kilka pojęć

Zapoznaj się proszę z następującymi terminami:

  1. Konwersja – w ujęciu sprzedaży przez internet jest to wykonanie przez użytkownika zamierzonego działania na Twojej stronie internetowej (zakup, wypełnienie formularza kontaktowego, zostawienie swojego adresu e-mail, wykonanie telefonu do biura itp.)
  2. Współczynnik konwersji (Conversion Rate, CR) – jest to stosunek liczby użytkowników, którzy wykonali na Twojej stronie zamierzone działanie (konwersję), do wszystkich użytkowników, którzy weszli na stronę. Przykładowo jeśli na stronie było 100 osób a jedna z nich dokonała zakupu to współczynnik konwersji wynosi 1%. Warto więc, aby współczynnik konwersji był jak najwyższy. Niski współczynnik konwersji oznacza, że na Twoją stronę wchodzi dużo przypadkowych osób niekoniecznie zainteresowanych tym co oferujesz. Może to być wynik źle targetowanych reklam. 
  3. ROI (return on investment) – zwrot z inwestycji. Pojęcie szerokie, stosowane w wielu dziedzinach gospodarki. ROI określamy procentowo według wzoru: 
    zysk netto/zainwestowany kapitał * 100% . 
    W działaniach internetowych częściej będziesz się spotykał z określeniem:
  4. ROAS (return on ad spend) – współczynnik określający zwrot ze środków zainwestowanych w reklamę. Wyliczamy według wzoru:
    Przychód z reklam/poniesiony koszt * 100%
  5. CPC (cost per click) – koszt kliknięcia w Twoją reklamę.
  6. CPM (cost per mille) – koszt tysiąca wyświetleń Twojej reklamy. Zwróć uwagę, że to są wyświetlenia, a nie kliknięcia jak wyżej – czyli Twoja reklama się wyświetla, ale niekoniecznie użytkownicy muszą w nią klikać. 
  7. Współczynnik odrzuceń – jest to stosunek wyrażany w procentach określający ilość wejść na Twoją witrynę z odwiedzeniem tylko jednej strony. Jeżeli np. wynosi on 50% oznacza to, że 50% użytkowników odwiedzających Twoją witrynę wyszło po obejrzeniu tylko jednej strony. Warto się starać, aby współczynnik odrzuceń był jak najniższy. 
  8. SEO (Search Engine Optimization) – są to działania mające na celu to, aby Twoja strona pokazywała się jak najwyżej w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Działaniem seo jest np. optymalizacja strony pod kątem wytycznych Google. Z punktu widzenia SEO bardzo korzystne jest również to, gdy na innych stronach pojawiają się linki do Ciebie. Google widzi wtedy, że treści jakie umieszczasz są wartościowe.
  9. SEM (Search Engine Marketing)– nieco szersze pojęcie niż SEO, gdyż zawiera w sobie dodatkowe płatne działania reklamowe.
  10. Retargeting lub remarketing – są to płatne działania polegające na wyświetlaniu użytkownikowi, który odwiedził nasz serwis, reklam w różnych miejscach internetu. Reklamy te mają na celu ściągnięcie użytkownika z powrotem na naszą stronę. Z pewnością zauważyłeś, że po odwiedzeniu sklepu internetowego wszędzie widzisz potem reklamy tego sklepu. To jest właśnie retargeting. 

Podstawowe źródła ruchu na stronie to

 

  1. Direct – czyli wejścia bezpośrednie. Oznacza to, że użytkownik wpisuje adres Twojej strony bezpośrednio w pasek wyszukiwarki. Warto więc zadbać o to, żeby adres strony był krótki oraz łatwy do zapamiętania. Im więcej wejść bezpośrednich tym lepiej świadczy to o sile Twojej marki. Przecież, żeby wpisać z tzw palca adres musisz go najpierw znać. Ze wszystkich źródeł ruchu wejścia typu direct charakteryzują się najwyższym współczynnikiem konwersji.
  2. Organic Search – czyli wejścia organiczne. Ruch ten pochodzi z bezpłatnych wyników wyszukiwania. W praktyce jest to ruch z Google, najpopularniejszej obecnie wyszukiwarki w Polsce i na świecie z małymi wyjątkami. Tymi małymi wyjątkami jest np. Rosja, gdzie prym wśród wyszukiwarek wiedzie Yandex.ru. Coraz większą popularność zyskuje również DuckDuckGo. Jednak to wciąż Google jest niekwestionowanym liderem tego rynku i na niej należy najbardziej się koncentrować. Bezpłatne wyniki wyszukiwania łączą się z pojęciem SEO, którego znaczenie już znasz. 
  3. Social – czyli wejścia za pośrednictwem portali społecznościowych. Są to wszystkie wejścia – zarówno z prowadzonych przez Ciebie profili jak i linki umieszczane przez inne osoby (np. w dyskusjach o polecanych sklepach internetowych). Niekorzystny trend jaki trwa już od dość długiego czasu i zakładam, że będzie dalej podążał, jest taki, że organiczne zasięgi są dość mocno ucinane przez portale społecznościowe. 
  4. Paid Search – czyli płatne wyniki wyszukiwania. Mam tu na myśli Google Ads. Są to reklamy jakie wyświetlają Ci się po wpisaniu w google hasła, które Cię interesuje. Za każde kliknięcie takiej reklamy płacisz określoną stawkę wspomnianego już wyżej CPC. Wysokość stawki może być bardzo różna, a w największej mierze zależy od konkurencyjności danego słowa kluczowego. Im większa konkurencja (czyli im większa liczba firm chce, aby jej reklama wyświetliła się po wpisaniu danego słowa kluczowego) tym stawka wyższa. 
  5. Referral – czyli wejścia za pośrednictwem linku umieszczonego na innych stronach. Jest wiele powodów dla których na innej stronie ktoś może opublikować link do Ciebie: napiszesz ciekawy artykuł, masz coś fajnego do zaoferowania itp. Takie linki z innych stron mają też korzystny wpływ na SEO. Roboty Google widzą to w ten sposób: jeśli inna strona linkuje do Ciebie, to znaczy, że prezentowane przez Ciebie treści są wartościowe
  6. Email – czyli wejścia na stronę za pośrednictwem linku umieszczonego w mailu jaki wysyłasz do swoich użytkowników. Może to być zarówno newsletter jaki i tzw mail transakcyjny (czyli mail, jaki otrzymuje użytkownik po dokonanym zakupie w sklepie internetowym). Warto więc gromadzić adresy mailowe od naszej społeczności. Co bardzo ważne – musisz mieć zgodę użytkownika, aby wysłać do niego newsletter. Jest to istotne co oczywiste ze względów prawnych, ale również wizerunkowych jak i dostarczalności newslettera.
  7. Inne – sieci afiliacyjne, płatne reklamy w portalach społecznościowych (w tym tzw retargeting), płatne reklamy na innych portalach, sieci reklamowe, artykuły sponsorowane, współpraca z influencerami itp. 

Jakość czy ilość – co ważniejsze

Zdecydowanie jakość. Doprowadzenie bezwartościowego ruchu na stronę jest bardzo proste, a nieuczciwe agencje marketingowe (których jest na rynku bardzo dużo) zrobią to dla Ciebie bardzo chętnie. Tworząc płatne reklamy można je źle targetować. Przykładowo jeżeli jesteś właścicielem pizzeri w centrum Gdańska, a płatne reklamy będziesz kierował do osób w wieku plus 20 lat, ale mieszkających w Warszawie to wygenerujesz na swojej stronie ruch, ale prawdopodobnie niczego nie sprzedasz. Tak więc przede wszystkim stawiaj na jakość a nie ilość.

Jeszcze jedna myśl odnośnie – w zdecydowanej większości za ruch na Twojej stronie internetowej musisz zapłacić. Owszem wejścia bezpośrednie, czy bezpłatne wyniki wyszukiwania są w teorii darmowymi źródłami. Jednak, abyś był na wysokich miejscach w wyszukiwarce musisz skorzystać z usług pozycjonowania (oczywiście z dużym powodzeniem możesz robić to sam – wówczas Twoim kosztem jest czas). Aby ktoś wszedł na Twoją stronę bezpośrednio musi najpierw znać jej adres, a na to składa się dużo działań wizerunkowych, reklamowych, które również są płatne.

Źródła ruchu na stronie – podsumowanie

Połączenie własnej strony internetowej z pozyskiwaniem odpowiednio targetowanego ruchu to pierwszy krok do tego, aby osiągnąć zamierzone cele (konwersje). Temat w dalszych tygodniach będę znacznie rozwijał.

Piotr Weppe

Źródło zdjęcia: Pixabay